Kolozsvár és Marosvásárhely között teljes lesz az észak-erdélyi autópálya?
Bár megszokhattuk, hogy a romániai autópálya-építések esetén semmi sem biztos, most mégis ismét óvatos derűlátásra lehet okunk: talán végre tényleg sikerül befejezni az észak-erdélyi autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti szakaszának utolsó, hiányzó ütemét Aranyosgyéres és Maroskece között.
Sorin Grindeanu közlekedési miniszter adta hírül, hogy aláírták a szerződést a kivitelezővel, amely ennek nyomán elkezdheti a tervezést és a hiányzó szakasz építését.
Az építő az osztrák Strabag, amely kisebb botrány után nyerte el a jogot.
Grindeanu emlékeztetett: az osztrákoknak 420,34 millió lejből kell megépíteniük a 15.7 kilométeres szakaszt, erre
21 hónapjuk van, amiből 3 hónap a tervezés, 18 pedig maga a konkrét építés.
Ezen idő alatt az útpálya mellett két hidat, hét felüljárót és egy csomópontot kell megépíteniük, utóbbit Maroskecénél.
A szóban forgó sztrádaszakaszt a Straco kezdte építeni, és 40 százalékban el is készült vele. Ekkor azonban konfliktusba került az országos közútkezelővel,
aminek az lett a vége, hogy felbontották a szerződést.
Az új közbeszerzési eljáráson aztán a Drum Asfalt SRL – OPR Asfalt SRL – Obras Publicas y Regadios SA – Trameco SA – Drumuri Bihor SA román-spanyol konzorciumot hirdették ki győztesnek.
Azonban hiába: nem kezdhetett hozzá a munkához, mivel a pályázaton vesztes Strabag óvott, az óvásnak pedig az Óvásokat Elbíráló Országos Tanács helyt adott az óvásnak, és arra kötelezte az országos közútkezelő vállalatot (CNAIR), hogy ismét értékelje ki a pályázatokat.
Ez meg is történt, és kiderült, hogy a Strabag nem hiába emelt panaszt, mert ekkor már az osztrák céget hirdették ki győztesként.
Csak remélni tudjuk, hogy most már tényleg nem jön közbe semmi, és kevesebb mint két év múlva megszakítás nélkül lehet majd autópályán haladni Kolozsvár és Marosvásárhely között.
Az észak-erdélyi autópályán jelenleg még a Magyarnádas és Magyarzsombor közötti 42, illetve a Szilágynagyfalu és Berettyószéplak közötti 14 kilométeres szakasz épül.
A Meszes alatti alagút tervét viszont még át kell dolgozni, a Bihar és Bisztraterebes közötti 28 kilométeres szakasz esetében pedig új közbeszerzési eljárást kell kiírni, mivel a nyertes Selina összeveszett a közútkezelővel.
foter.ro