Látogatás a Mátráknál

Mátrák? Abból nem egy van? Nem bizony, feltéve, hogy ezek nem hegyek, hanem motorkerékpárok! 1939 januárjában számoltak be a lapok arról az új magyar motorkerékpárról, amit Urbach László tervezett és gyártott. A gép a Mátra 100 nevet kapta – a szám a motor hengerűrtartamára utalt -, de akkor, januárban még csak annyit lehetett tudni, hogy tavasszal, a motoros idényre jelenik meg a piacon.
Borítóképen: Mátra 100 hirdetés 1940-ből
Urbach László, aki egyébként korábban sikeres versenyző volt, alapos próbáknak vetette alá a kis gépeket, ugyanis terve nem volt más, mint hogy az akkor Csepeleket, de különösen a Puch hasonló kategóriájú gépei ellenében meghódítja a piacot.


Korábbi cikkünk a Mátra 100 típusról, aminek borítóképén egy érdekes motor kapott helyet, melyről a későbbiekben még lesz szó:
Azt kell mondjuk, hogy a Mátra 100 a maga korában kompromisszummentes gép volt, a minőséget célozták meg, és ez később kamatozott is a versenyek során, melyen Mátra motorkerékpárok indultak. Apróságnak tűnik, de igen igényes kialakításra vall például a nyeregrugózás kialakítása:

Ebben a korban sokszor a versenyeken mutatkoztak be a gépek, és a Mátra 100 sikeresnek is bizonyult. A versenyek egyben tesztek is voltak, de attól, mert a piacra kerültek a gépek, és mert versenyeken tesztelték is, a gyári tesztek sem maradtak el! Íme:

Abban az időben pedig már ilyen hírek jelentek meg:
A döntőket szerdán, május 24-én futották, 5 km-es, tizenkét körös távon. Ismét Vágai győzött, aki kis Mátra 100 gépén biztosan tartotta kezében a verseny sorsát.
Urbach László barátja, Szent-Györgyi Albert:
És persze nem csak a Mátra 100, hanem a reklámgépezet is olajozottan működött, hiszen a verseny után szinte azonnal meg is jelent az alábbi hirdetés:

Nem véletlen, hogy a teszteket folytatták, ugyanis nem csak az volt a feladat, hogy a Mátra 100 típust tovább csiszolják, hanem már a Mátra 125 fejlesztése, illetve gyártásának előkészítése is folyamatban volt! Egyebek iránt a Mátra 100 eredményei láttán többen azzal vádolták a gyártót, hogy nagyobb a motorjuk, mint 100 cm³, de amikor kijött a valóban 125-ös modell, akkor elhallgattak, mert ez a Mátra 100-nál is sokkal jobb volt!
A Mátra 100 szeptemberre valóban sorozatgyártásban készült, a speciálisan berendezett gyártósoron készültek a mindössze 37 kilogrammos, de annál gyorsabb gépek! És hogy mennyire jók voltak ezek a gépek, azt mi sem mutatja jobban, mint hogy a felvidéki Madár egy Mátra 100-on hajtott végre akrobatikus mutatványokat. A gép bámulatosan stabil volt:

És a gépek egyre nagyobb darabszámban készülhettek. Ekkor már tényleg igen komoly hírnévre tett szert a motor, és hírnevét meg is szolgálta mind a 100-as, mind a 125-ös. A termelés volumenét jól mutatja az alábbi kép (amihez azt is érdemes figyelembe venni, hogy a sorozatgyártást pár hónappal azelőtt indították el!):

És akkor jött a hír:
Itt a MÁTRA 200 és a 250!
Hogyan lehetett ilyen gyorsan máris négyféle hengerűrtartalommal különböző motorokat gyártani? A váz szerkesztése is nagy feladat volt, de ezt akkor már „könnyedén” megoldották, azonban az erőforrás kérdésének megoldása nehezebb volt… Nem is kísérleteztek vele, hanem erőforrásául német gyártmányú kétütemű, lapos dugattyús, ellenöblítéses, két kipufogócsöves motorokat választották.
Ez jó megoldás volt a termelés gyors felfuttatására, és ezek a motorok jók is voltak, csakhogy ez már a háború időszaka volt… És ahogy a Magyar Tempó esetében, úgy Urbachéknál is előállt az a helyzet, amikor a német gyárak a hazai katonai igények felfutása a német gyártók miatt többé nem exportáltak motorokat!
Egyéként a nagyobb gépek is igényes konstrukcióban készültek: 4 fokozatú sebességváltó, elől-hátul nagyméretű fékek, olajban futó duplex-lánc, 50 W-os világítás, és még sok-sok más, akkor igen modern megoldás volt a jó erőben lévő motorokon.
Így maradt a 100-as és 125-ös gyártásban, hiszen ahhoz sokkal kevesebb importból származó alkatrész kellett:

A Mátra motorkerékpárok tényleg ennyire jók voltak? Nem lehet, hogy csak a nosztalgia, na meg a magyar gyártmányok iránt érthető módon fennálló elfogultság okán gondoljuk, hogy ezek igen kiváló gépek voltak? Nos, ennek eldöntéséhez egy cikket idézünk 1939 decemberéből:
„A világ legjelentősebb motorkerékpár szaklapja, az angol The Motor Cycle, oldalas cikkben számolt be a magyar Mátra 100 kismotorkerékpárról. A részletes és ábrákkal tarkított ismertetés kapcsán az angol szaklap kiemeli a magyar konstrukció erényeit és egyedülálló teljesítményét, mely alig marad el a sokkal nagyobb hengerűrtartalmú túramotorkerékpár mögött.”
Egy verseny 1941-ből – Mátrákkal (is):
Talán a Mátra feltámasztására még voltak próbálkozások a háború után – valószínűleg Sachs erőforrásokkel -, de végül ez kútba esett, Urbach László pedig új feladatokat kapott: