Magyarság Tájak/korok Történelem

Lokomobil az állami gépgyártól

Melyik gyárról van szó? Nos ebben az időben a neve hivatalosan Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára (röviden: MÁV Gépgyár) volt, majd 1925-től vette fel a Magyar Királyi Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak nevet, melyet röviden csak MÁÁVAG-nek neveztek ekkortól.  1892-ben vagyunk, amikor Magyarországon már voltak lokomobilok, sőt a Clayton-Suttleworth (a későbbi HSCS elődje!) már gyártott is ilyet hazánkban.

Borítóképen: A MÁV Gépgyárában gyártott 9 lóerős lokomobil ~1892

A MÁV Gépgyára azonban többet, jobbat akart, mert úgy gondolták akkori vezetői, hogy a lokomobilokan még óriási potenciál van. És igazuk is lett, mert ezek a gépek kellettek a csépléshez, na meg a helybőlszántáshoz is – az pedig egy másik kérdés, hogy a sajátos magyar birtokszerkezet okán – kevesebb fogyott ezekből a gépekből, ami nagy, egybefüggő területek művelése esetén volt igazán kifizetődő.

A traktorok megjelenése még váratott magára, de a konkurens Ganz ekkoriban már egészen traktorszerű gépekkel kísérletezett – amik azonban nem igazán lettek sikeresek:

A műszaki részletek ismertetésétől ezúttal eltekintünk, de ami igazán lényeges, az nem más, mint a hatásfok. Ennek mérése nem egyszerű feladat, és manapság nem is feltétlenül úgy számolnánk, mint akkoriban, azonban ezt szerencsére egy összehasonlító vizsgálattal végezték el, így legalább azt tudjuk, hogy a Clayton-Suttleworth által gyártott lokomobillal összevetve mit tudott a MÁV Gépgyára által piacra dobott gép.

Fontos tudni, hogy a MÁV Gépgyár azonnal több változattal jelent meg 8 és 12 lóerő közötti teljesítménnyel), de az összehasonlítást a 8 lóerős változattal ejtették meg, mert az összehasonlítás alapjául vett Clayton-Suttleworth gép is 8 lóerős volt.

A 9 lóerős lokomobil hosszmetszete és felülnézete

És az eredmény? A MÁV Gépgyára lokomobilja esetén 93 százalékot mértek, míg a Clayton-Suttleworth lokomobil esetében csak 72 százalékot.

Ez bizony jelentős különbség még akkor is, ha a mérési módszerek ma teljesen mások lennének, és ebből adódóan a kapott eredmények is, de az egymáshoz viszonyított arányok valószínűleg nem!

Nos, így teljesített a MÁB Gépgyára lokomobilja 1892-ben!

Ajánlott Cikkek