Vélemény Vélemény-cikkeink

London: megborultak…

A brit kormány elsősorban a koronavírus járvánnyal és az ezzel összefüggésbe hozható raktárra termeléssel magyarázza a bődületes gazdasági visszaesést. Ez azonban csak cukormáz, ami alatta van az bizony bűzlik! Igen, a brit gazdaság korhadó alapjai recsegnek, ropognak, mert a Brexit után gyorsan kiderült, hogy – bár a gőg maradt – a gazdaság sokkal gyengébb, ha önállóan kell versenyezni a világpiacon.

Nézzük meg; a Londoni City lassan kiürül, azok a pénzügyi cégek, akik korábban jelentős nyereséget termeltek, most Párizsba és Frankfurtba tették át székhelyüket. Mondhatnánk, ez csak amolyan spekulatív tőke (attól azért több!), de tény, hogy a pénzügyi szektor jelentős bevételeket produkált a Brexit előtt. De nincs ez másképp a naturáliák előállítóinál sem.

Fontos kiemelni, hogy a kisebb nyereségű ipatágak már korábban is nagy bajban voltak, hiszen mindig is drága volt a szigetország, de amíg egy brit jelenlét az európai belépőt jelentette, sok cég bevállalta a magasabb költségeket. És persze voltak/vannak hagyományos kötődések is, hiszen a volt gyarmatbirodalom és a valamikori anyaország között még ma is erős kapcsolat van.

Az autóipar tipikus példa; a Honda egyetlen üzemét is bezárja a szigetországban, míg a Nissan, ami évtizedekig a világ leghatékonyabb autógyárát üzemeltette itt (kénytelen volt nagy hatékonysággal dolgozni, hiszen különben veszteséget termel), a népszerű Quashquai, LEAF és Juke modellek készülnek most is, de az új, tisztán elektromos Ariya SUV-ot már inkább otthon, a Tocsigi prfektúráben található gyárban készítik. Ennek oka, hogy a hosszabb szállítás mellett is jobb pénzügyi kondíciókkal értékesíthetők a Nissan autói, ha otthon készülnek és nem Ngay-Britanniában, és most (még) csak azért nem hagyják el Sunderland-et, mert túl sokat invesztáltak eddig ahhoz, hogy hirtelen kivonuljanak. De ami késik… az jön!

Figyelem, a valamikor autóipari fellegvárnak számító Nagy-Britanniában februárban 105.008 autó készült, miközben Magyarországon – ahol mindössze 30 éve gyártanak személyautót – ennek több, mint a fele készült, de Csehország a Skoda révén máris előzi a szigetországi termelési volument. Ez csak az autóipar, és mondhatnánk, hogy nem ez a legjövedelmezőbb iparág, azonban ne felejtsük, hogy az autógyárak – beszállítókkal együtt számítva! – igen komoly munkaadóknak számítanak még ma is! Arról nem is beszélve, hogy minden hasonló nyereségtartalmú iparág ugyanezzel a problémával küzd!

És itt kell visszatérni a pénzügyi szektorra! Az ugyanis jelentősen nagyobb megtérülés mellett működik, tehát megoldhatná a problémát, de – mint más magas nyereségű szektor is! – azért van komoly bajban, mert a szigetország termékeivel és szolgáltatásaival Európa elérése a sokkal nehezebb, és költségesebb, ezért új kapacitásokat már a kontinentális Európában hoznak létre, a meglévőket pedig leépítik Nagy-Britanniában.

Amit most látunk, az tehát nem egy igazodási folyamat, hanem egy lefelé tartó spirál, ami – nem is olyan lassan – elhelyezi a gazdasági térképen azt Londont, ami elvesztette gyarmatait, elvesztette piacai nagy részét, és most még belső problémái is vannak (Ír-tengeri vámhatár pl.).

A Brexit okán most az uniós országokból érkezetteknek is regisztrálniuk kell. Ahogy most áll, sokan lesznek közülük, akik hamarosan visszatérnek szülőföldjükre, vagy inkább egy másik uniós tagállamba próbálják felépíteni jövőjüket Nagy-Britannia helyett.

Ajánlott Cikkek