Magyarság Történelem Történelem Videók Világ

Machibombo hungaro, avagy; az Ikarus 261

Mozambik Ikarus összeszerelő üzemet létesített 1979-ben. Az ország 1975-ben vívta ki függetlenségét Portugáliával szemben, de a következő évben véres polgárháború tört ki a kormányzó baloldali pártokat és a jobboldali pártokat támogató erők között. Az akkori „szokásoknak” megfelelően a nyugat a jobboldali, míg a Szovjetunió vezette tömb a baloldalt támogatta.

Borítóképen: Mozambiki Ikarusok

Jogos a kérdés, hogy mit keresett az Ikarus abban az országban, ahol a véres polgárháború csak majd 1992-ben ért véget, és az addig sem éppen gazdag ország minden addiginál rosszabb anyagi helyzetben volt. Nos, az Ikarusnál nem estek a fejükre, és – bár a lapokban arról beszéltek, hogy micsoda óriási perspektíva van a mozambiki együttműködésben -, biztosak lehetünk benne, hogy ezt a befektetést nem önszántukból hajtották végre…

De akkoriban nem volt mit tenni, jött a párközpontból a határozat, és annak értelmét nem volt szerencsés vitatni, ellenben jobb volt, ha az utasítást a lehető leggyorsabban végrehajtják.

Így lehetett ez, miután a Mozambiki Felszabadítási Front vezetője Budapestre látogatott 1978-ban:

Így született meg az Ikarus 261-es típusa, és így történhetett, hogy Mozambikban összesen 55 db készült belőle, ebből 50 darab KD kivitelben, mozambiki összeszereléssel. Mozambikba az ötven ott összeszerelten kívül további 1, Angolába 3, Tanzániába 1 ilyen busz került.

Mozambik: a garázsnál a műhelyfőnök, a magyar szakember, a vezérigazgató és a párttitkár.

KD gyártás

Az Ikarus esetében el kell mondani, hogy Mozambikban nem gyártottak komplett buszokat, ez inkább csak összeszerelés volt, egyfajta KD együttműködés. Ennek több típusa van, esetünkben az alábbi kettő valamelyike volt:

SKD (semi knock-down): félkész csomag, vagy részegység. Ilyennek vehető a Volvo járóképes alváza, vagy a Hemscheidt SKD 420-as csuklószerkezet („nevében a végzete”). Mindkettő esetén a készre szerelő kell beszerezzen (vagy akár megtervezzen) bizonyos további részeket.

Készül a fehérvári gyárban az új KD gyártó csarnokát irányító szociális épület – 1983

Ha másik országba szállítják összeszerelésre a járművet, akkor az ottani szabályozás szerinti kiszereltségi fokban kerül a leendő végszereldébe a jármű vagy féljármű.

PKD (partially knock-down): részben már kiszerelt. Például a vázszerkezeten túl már beépített futóművekkel, légrendszerrel, a karosszériát lemezt állapotban szállítják ki az összeszerelő üzembe.

Az Ikarus 261 típust 1978-ban fejlesztette ki az Ikarus mátyásföldi gyáregysége. 1982-ben és 83-ban gyártották. Gépészetileg megegyezik az Ikarus 260 busszal, karosszériája a 260-as típus tükörképe. A motor elhelyezése miatt egyik 261-es sem készült háromajtós kivitelben.

A 260-as típusának első prototípusát 1971-ben mutatták be, sorozatgyártása már 1972-ben megkezdődött, és egészen 2002-ig tartott. Összesen 72 547 darab (!!!) 260-as busz gördült ki az Ikarus mátyásföldi és székesfehérvári gyárából.

Mozambikot “csak” a MOzambiki-csatorna (az Inidiai-óceán része, legkeskenyebb pontján is cca 1.150 kilométer széles!) választja el Madagaszkártól:

Mit keresett tehát az Ikarus Mozambikban? Nos, ezt nem tudjuk, de gyanúnk szerint nem keresett, hanem bukott… De akkoriban ez így ment.

Egy beszélgetés. Életkép Mozambikból (Világ Ifjúsága, 1979, 8. szám):

– Mire várnak? Miért állnak ebben a délutáni hőségben a napon?

– Semmi – mondja a sofőrünk – A machibombót várják. A machibombo hungarót… De úgy is nevezik: papa-bicha, vagyis „apakígyó”. Mert az apakígyó elnyeli gyermekeit … Jött egy piros busz: Ikarus. És a hosszú „kígyót” elnyelte a papa-bicha …

(a machibombo: a masina, amely azt mondja, hogy bombo – a szerk.)

Ajánlott Cikkek