Történelem Videók

Magyar kerekes páncélozott járművek – 2. rész: 1990-től napjainkig

Talán sokan nem ismerik azokat a gépeket, amiket itthon gyártottak, hiszen sokuk nem élt meg nagy karriert, vagy olyan második világháború előtti konstrukciók voltak, amiket a kommunista rendszer ugyan felhasznált, de eredetijüket nem nagyon említették… Ezekről a gépekről szólt mini-sorozatunk első része, és most áttekintjük, hogy 1990 után milyen fejlesztések voltak ebben a járműkategóriában Magyarországon.

Borítóképen: Balatonboglár, katonai járművek, köztük Rába H18-ak is (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Christo)

Az Észak-atlanti Szerződés Szervezetéhez (NATO; North Atlantic Treaty Organisation) (1999), illetve az Európai Unióhoz (EU) (2003) történő csatlakozásunkat követően a Magyar Honvédség (MH) misszióban résztvevő alegységeinél jelentkező feladatok végrehajtása közben a személyi állomány túlélési esélyeinek fokozását tűzte ki céljául, a NATO és az EU személyi védettség növelésére vonatkozó irányelveknek megfelelően.

A járműgyártásban nagy hagyományokkal rendelkező Rába Járműipari Holding Nyrt. 2010-ben a Rába H18.240 DAEZ-111 típusú terepjáró-alvázon alakította ki a VZF (Védett Zárt Felépítményű) védett, logisztikai járművet.

Előbb egy kis visszatekintés, a Rába Botonddal:

Rába Botond 38M

Következzen a H18 sorozat egyik tagja. Moduláris felépítés okán igen sokféle felépítménnyel ellátható. Lehet kéttengelyes és háromtengelyes kialakítású is. Ez ugyan nem a VZF, de a videó a gép képességeiről sokat elárul:

RÁBA H18 Katonai teherautó

És ha már Rába, egy 1990-es felvétel a legkülönbözőbb típusokkal. Színes teherautó kavalkád!

Rába Tesztpálya, Écs – 1990

A gépjármű fülkéjére a RÁBA-MAC védelmi készlet integrálható, ezáltal a fülkében és a VZF-ben utazó személyi állomány azonos ballisztikai védettséget élvez. A felépítmény kialakításánál fogva védettséget nyújt az ABV szennyező anyagok káros hatásai ellen. Az utastérben kétoldalt szimmetrikusan az egyenletes terheléseloszlás érdekében 6-6 db biztonsági ülés van a vázszerkezetbe integrált rögzítési helyekre beépítve.

A VZF mindkét oldalfalán 3-3 db lövedék- és repeszálló üveg került beépítésre – csakúgy, mint a hátfalon elhelyezett ajtón –, melyek biztosítják a kilátást a környezetre. A felépítmény tetején található az osztottan előre-hátra nyitható búvónyílás. Az akna elleni védelem meghatározó részét képezi a felépítmény alsó részén a „V” alakú homogén haspáncél, amely oldalra elvezeti a jármű alatti robbanások során keletkezett gázok energiáját. A felépítmény a kiegészítő védelem nélkül is biztosítja az alkalmazói igényeknek megfelelően elvárt NATO STANAG 4569 szerinti ballisztikai alapvédelmet.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) pályázati felhívására sikeresen megépített RDO-3221 ABV jármű tapasztalataira építve 2012-ben a Gamma Műszaki Zrt. és a Respirátor Zrt. együttműködésben megkezdte a Komondor járműcsalád további elemeinek fejlesztését.

RDO 3221 FABV Komondor, Könnyű-páncélvédettségű vegyifelderítő jármű

A gépet továbbfejlesztették és immár háromtengelyes változatban is készül, valamint idő közben erősebb motrokra válatottak.

Komondor RDO 3932

A családelvűség megteremtésével a szerteágazó polgári (katasztrófavédelmi, mentő–vontató, terepjáró alváz) és katonai (felderítő, csapatszállító, sebesültszállító, lövész, mentő–vontató, parancsnoki jármű, önjáró alváz) igények kielégíthetőek.

Komondor, a magyar felderítő jármű

A Komondor egy úgynevezett MRAP (Mine Resistant Ambush Protected – aknabiztos, rajtaütésvédett) jármű. A jármű páncélteste teljes hoszszában ”V” kialakítású, amivel a jármű alatt aktivált aknák, vagy az aszimmetrikus hadviselésben elterjedten alkalmazott rögtönzött robbanószerek robbanási energiáját oldalra tereli. A jármű a gyártó szerint egyszerre nyújt ballisztikai és aknarobbanás elleni védelmet (alapkialakításban STANAG 4569 szerint 3. szintű ballisztikai és 2a/b akna elleni), valamint védettséget különféle ABV behatásokkal szemben.

A különböző változatok (a teljesség igénye nélkül):

  • Az RDO-3221 Komondor páncélozott jármű a járműcsalád elsőként kifejlesztett típusa volt
  • A Komondor járműcsalád RDO-3221 paksi átalakított változata az RDO-3221 RFV
  • Az RDO-3921 Komondor könnyű- páncélvédettségű csapatszállító/egészségügyi jármű (az RDO-3921 Komondor nagyobb tengelytávolságú az alapváltozatnál)
  • A Komondor RDO-3921 AMB sebesült-kimenekítő, -szállító
  • Kiegészítő páncélzattal felszerelt Komondor RDO-3221
  • Az RDO-3221 Komondor ABV felderítő változata kiegészítő páncélzattal
  • Az RDO-3932 Komondor páncélozott műszaki jármű 6×6-os hajtásképlettel

Többféle motor kerülhet a gépekbe, egy részük 6,7 literes, soros hathengeres, Cummins dízelmotoral hajtott, ami 364 lóerős teljesítményre és 1100 Nm nyomaték leadására képes. És ez csak az alapmotor. Az igaz ugyan, hogy az alap is 12,5 tonnás, de még így is élénken mozog a morcos kinézetű páncélozott járgány!

A fenti két, egyébként igen szerteágazó modellpalettát kiépítő típus mellett már tavaly szeptemberben megtartották annak az üzemcsarnoknak a bokréta-ünnepségét, amiben a magyar állam, a német Rheinmetall, valamint a magyar magáncég, a 4iG befektetésével a Rheinmetall Lynx harckocsiját fogják gyártani. Ez már egy másik járműkategória, amit később mutatunk be, viszont adunk egy kis ízelítőt:

A Lynx KF41 Magyarországon

Sorozatunk előző része:

forrás: epa.oszk.hu (szerző: Kovácsházy Miklós)

Ajánlott Cikkek