Magyar találmány! A Stratostop, az első start-stop rendszer ’37-ből
Az igaz ugyan, hogy egy nagyon hasonló, ámde 14 évvel későbbi találmány esetében azt írtuk, hogy az volt a világ első start-stop rendszere, de ebben tévedtünk… Az igaz ugyan, hogy az első olyan szerkezet volt, amelyet Magyarországon készítettek, és egy kicsit sem kételkedünk benne, hogy az egy új találmány volt, de az alapelv, és a működő szerkezet már 1937-ben is megvolt!
Borítóképen: Hirdetés 1937-ből
A feltaláló magyar, de a gyártás ebben az esetben nem Magyarországon történt, ellenben nálunk is kapható volt. Az alapelv azonos, de a megvalósítás erősen különbözik, így természetesen nincs kétségünk a találmányok eredetiségét illetően.
De ne szaladjunk annyira előre, előbb nézzük meg, hogy mit is tudott ez a rendszer, ami – ahogy a későbbi, 1951-es társa is – nem pontosan úgy működött, mint a mai start-stop rendszerek, de az tény, hogy mindkettő az üzemanyag felhasználását csökkentő motorleállító megoldás volt.
A feltaláló nem más, mint dr. Schimanek Emil:
Az ’51-es Surány-féle megoldás elektronikus vezérlést alkalmazott, addig a Stratostop esetében légnyomással operált.
Hogyan? Nos, erre itt a korabeli leírás:
„A készülék működésének megindítására a körülmény van felhasználva, hogy ahányszor a kocsi lendülete hajtja a motort, nagyobb fordulatszám folytán szívócsőben nagyobb depresszió (vacuum) keletkezik, mint a motor üresjárásánál. Amíg azonban az eddig ismert készülékek a nagyobb depresszió árát közvetlenül értékesítették és így igen renyhén működtek, mert a szívócsőben uralkodó depresszió aránylag csak nagyon keveset növekszik, addig a Stratostopnál a szívócső depressziója átalakítva és megnövekedve jut el a Stratostop ama szerkezeti részéhez, amely benzinadagolás elzárására van hivatva.”
A lényeg tehát az, hogy motorfék-üzemben ki lehetett kapcsolni az üzemanyag motorba való áramlását, így pedig ebben az üzemmódban gyakorlatilag nem fogyasztott az autó.
„A depresszió módosítását egy fúvókaár hajtja végre. Ez a depressziót motórleállító fúvókarendszer lényege a találmánynak, és ez adja meg a lehetőségét is, hogy a Stratostopnál a benzin adagolás elállítása és megindítása lökésszerűen következzék be.”
A leírásokból látható, hogy azokban az időkben már többen kísérleteztek hasonló megoldásokkal, de – ezek szerint – Schimanek doktor találmánya sokkal jobb volt!
És ezt nem csak egy – akár csakis reklám céljából írt – cikk bizonyítja, hanem a tény, hogy akkoriban Franciaországban, Németországban és Angliában is beépítették utólag ezeket a készülékeket! Párizsban 1.500 taxiba szerelték ezeket a fogyasztáscsökkentőket, így minden bizonnyal jól működtek.
Schimanek doktor persze más találmányokon is dolgozott, egy ilyen volt a hatütemű (!), faszén hajtotta motor is: