Magyar út Afrikában!
Érdekes hírt találtunk korábban, de mégsem osztottuk meg olvasóinkkal. Ennek oka az, hogy előbb ki kellett bogozni néhány szálat, hogy a történet tényleg világos legyen. A lényeg azonban nem más, mint, hogy a Duna Aszfalt igen komoly részt vállal a Kasomenótól Mwendáig vezető közúti infrastruktúra kialakításában, és a megépült utak és hídműködtetésében.
Borítóképen: A régi és az új nyomvonal
Nem kevesebbről van szó ugyanis, mint arról, hogy a magyar Duna Aszfalt – leányvállalatán keresztül, ami a GED Africa Ltd. – szervezi meg azt a projektet, aminek elsődleges célja, hogy mintegy 300 kilométerrel csökkentsék a régió virágzó bányászati ipara és Dar es Salaam kikötője közötti távolságot.
Ami a történetben a leginkább meglepő, az, hogy ez egy PPP beruházás (public-private partnership, magyarul köz- és magánegyüttműködés), amelynek az a lényege, hogy a KDK-beli Kasomenótól a zambiai Mwendaig tartó korszerűsítést és zöldmezős útépítést, valamint egy modern, 345 méteres kábeltartó hidat a Luapula folyón a Duna Aszfalt beruházása keretében valósul meg.
De a magyar vállalat nem csak kivitelező – helyesebben fővállalkozó -, hanem tervező, szervező, valamint a szükséges pénzforrások előteremtője, azaz feladata a projekt pénzügyi hátterének megteremtése is.
Az egész vállalkozás voltaképpen egy 25 éves build-operate-transfer projekt, ami annyit tesz, hogy az építés után a megállapodásoktól számított 25. évig a Duna Aszfalt szedi be az út- és hídhasználati díjakat!
Márpedig arra minden jel szerint lesz kereslet, hiszen a bányászat egyre nagyobb szerepet játszik a térségben, miután találhatók itt mindenféle ritkaföldfémek, és más különleges bányászati termékek, amelyekre egyre nagyobb szükség van a világban mindenhol! A másik ok, amiért ezt az utat választják majd a fuvarozók, nem más, mint hogy a régi út hossza 1.167 kilométer, és nem igazán jó minőségű, felújítására pedig nem feltétlen lesz pénz, míg az új – melynek része a Duna Aszfalt által épített szakasz – „csak” 892 kilométer.
Azért az idézőjel, mert ez is elég tetemes távolság, de ha jól értesültünk, akkor ezen az úton 100 km/h sebesség lesz engedélyezve, így az áru eljuttatásának ideje sokkal nagyobb arányban csökken majd, mint a távolság. Mit érdemes még tudni erről a projektről? Véleményünk szerint ez most éppen elég is, csupán annyit tennénk még hozzá, hogy a megállapodásokat a közeli jövőben feltehetően lezárják, és kezdődhet az építkezés.