MÁVAG: az ötezredik mozdony!
Talán azzal nem árulunk el nagy titkot, hogy a MÁVAG ötezredik mozdonya egy 424-es volt, de azt talán már kevesebben tudják, hogy miként is sikerült eljutni odáig. Ha a számok mögé nézünk, szédületes fejlődést látunk – még akkor is, ha 1920, vagy éppen a majd’ tíz évvel utána érkező gazdasági világválság belerondított a képbe!
Borítóképen: A MÁVAG ötezredik mozdonya a 424.027
Az első magyar mozdonyokat a MÁVAG 1872 körül gyártotta le, és több, mint 20 év kellett ahhoz, hogy a gyár elérje az 500-as darabszámot, előtte jellemzően osztrák gyárak termékeit asználták az akkori magánvasutak. Azzal azonban, hogy létrejött a MÁV, majd magalakult a MÁVAG, alapvetően megváltozott a helyzet:
Az addigi több, ámde kisebb gyár, a több, de jóval kisebb vasúttársasággal állt kapcsolatban, így az erőforrásokat korántsem sikerült hatékonyan kihasználni. De végül 1872-ben előállt a MÁVAG első mozdonya:
Kezdetben csak kisebb volumenben sikerült mozdonyokat gyártani, mert a MÁV is csak fokozatosan növekedett egyre nagyobbra, és a gyártó is menet közben tett szert azokra az ismeretekre, amelyek a nagytömegű gyártást, illetve az új típusok kifejlesztését tették lehetővé később.
És mi lett az eredmény? Nos, a MÁVAG ötezredik mozdonya 1932-ben gördült ki a gyárkapun 424.027. pályaszámmal.
És közben még másra is futotta…:
Hogy jól értelmezhető legyen ez az óriási szám, és az a folyamat, aminek eredménye volt a 424.027. pályaszámú mozdony, íme egy ábra:
A fenti ábra bizony jól mutatja a magyar gazdaság erejét, és azt is, hogy ha nincs törés a fejlődésben, bizony hamarosan a nyugati országok versenytársa lett volna. Hát nem így lett..