MÁVAG-NAG, az első hazai trambusz
„Autóbusz jár a Margitszigetre!” – adta hírül a Magyarság képes melléklete 1927 szeptember 1.-i száma. Igen, már akkor volt buszközlekedés a szigetre. Érdekesség, hogy a Margit hidat ugyan már 1876 április 30.-án felavatták, ugyanakkor Margit-szigetre vezető szárnyhíd csak 1900 augusztus 19-én nyitott meg, melynek megépítéséig a sziget csak csónakkal volt megközelíthető.
Borítóképen: A József tér és Bálvány utca sarka, ahol minden autóbuszról át lehet szállni a margitszigeti 6-os autóbuszra
Az említett járat a 6-os jelzést kapta (manapság a 26-os, és 226-os jár, utóbbi a téli időszakban szünetel), és ezen a vonalon jelent meg a MÁVAG-NAG típusa, ami az első trambusz kialakítású autóbusz volt, amit Magyarországon gyártottak.
Ez a kialakítás akkoriban egyáltalán nem volt általános, pedig jobb térkihasználást eredményezett, mint a hagyományos, hosszú motorsátorral rendelkező felépítés. Persze aztán a fejlődés nem állt meg, így egy idő után ez lett az uralkodó kialakítás, de ehhez kellett még jó húsz (!) év:
A MÁVAG német licensz alapján gyártotta az autóbuszt, ugyanakkor tudni kell, hogy abban az időben az autógyárak „csak” az alváz-motor egységet gyártották, a karosszálást külön erre a célra alakult társaságok végezték.
Így a szigeti járat gépét is a MÁG karosszálta.
Ennek a járatnak érdekes története van, ugyanis a BSzKRT nem tartotta életképesnek a járat elindítását, de a margit-szigeti szállodatulajdonosoknak jó pénzt hozott, hogy kényelmesen, autóbusszal érkezhetnek meg vendégeik, így a beszerzést a közlekedési vállalat és a szállodások fele-fele arányban finanszírozták.
A MÁVAG tehát a Magyar Általános Gépgyárral (MÁG) közösen gyártották a teherautókat, repülőgépmotorokat, 1926-tól pedig a német Neue Auto-mobil-Gesellshaft (NAG) licencét megvásárolva készültek haszongépjárművek:
- 203-as jelzéssel 45 személyes,
- 204-es jelzéssel 25 vagy 30 személyes autóbuszok, illetve
- 205-ös típusú 6 tonna teherbírású és
- 206-os típusjelzéssel 5 tonna teherbírású teherautók.
Ezzel egy időben a főváros nagy léptékű autóbusz-fejlesztést tervezett (a meglévő 20-30 kocsi mellé 110 új kocsit terveztek vásárolni!), aminek első lépéseként több különböző kialakítású (emeletes, nyerges, háromtengelyes) külföldi autóbusztípust teszteltek.
A próbák során a Mercedes egyik típusát találták a legmegfelelőbbnek, így a MÁVAG figyelme innentől a Mercedes-Benz felé fordult. Az egyébként is lejáró NAG-licencszerződést emiatt nem hosszabbították meg, noha a főváros 1927-ben még vásárolt négy NAG-MÁVAG 204-est.
És ez a 204-es volt az, amelyik 6-osszámmal a Margit-szigetre közlekedett. És ez jelentette a Budapesten utolsóként üzemelő lóvasút végét is egyben…: