Magyarság Történelem

Még egy Ikarus is lerobbanhat… És akkor jön a segítség!

Az Ikarus már a kezdetektől szállított külföldre is nagyobb számban autóbuszokat. Ennek több oka volt; egyrészt eleget kellett tenni a jóvátételi kötelezettségeknek, másrészt viszont kellett a dollár-bevétel, mivel dollárból igencsak kevéske volt, na meg törleszteni kellett az 1946 tavaszán felvett dollár-hiteleket is…

Borítóképen: Indulásra készen az Ikarus szervízbusza

Nyilván voltak még más okok is, de ami talán a legfontosabb, mégis az, hogy ezen tényezők hatására a rendkívül jó konstrukciónak bizonyuló Ikarus 30 – majd annak egyenesági leszármazottjai -, illetve új és újabb Ikarusok igen nagy darabszámban voltak gyárthatók, ami egyre gazdaságosabbá tette a termelést!

Igen ám, de még egy Ikarus is elromolhat… Nem tagadható, hogy ezek a gépek – bár igen megbízhatók voltak – sok esetben olyan országokba kerültek, ahol az üzemeltetés feltételei minimum kívánnivalót hagytak maguk után. De ilyen körülmények között is meg kellett felelni!

Az ötletesen berendezett belső térben nagyobb főegységeket is elhelyeztek, gondolva az esetleges cserére

Ha az Ikarus nem tudott volna megfelelő alkatrész-utánpótlást és szervízhátteret biztosítani, gyorsan elvesztette volna piacait.

Sokféle gép is rendelkezésre állt, a fiókokban alkatrészek és kéziszerszámok voltak

Helyzetjelentés Bulgáriából

„Úgy értesültünk, hogy jelenleg kb. 2.000 Csepel-, illetőleg Ikarus-gépkocsi közlekedik az országban. Ezeknek a szerviz-, illetőleg javítási lehetősége igen gyenge. Tudomásunk szerint mindössze egy mozgó szervizkocsi van az országban, amelyet innen, Magyarországról küldtek ki.”

A Szófia és Várna között ingázó szervízkocsi

A magyar szervizkocsi vezetője is említette, hogy megfelelő tájékoztató hiánya miatt a bolgár gépkocsivezetők kezében sok kocsink már az első hetekben súlyos rongálódásokat szenved.” – írta az Autó-Motor 1956. évi 14. száma.

Ilyen körülmények között tehát teljesíteni a versenyben, és az Ikarus végül – minden nehézség ellenére! – igencsak jól megfelelt!

De nem így történt, mert az Ikarus-történelem egy talán kevéssé ismert elemét is bevetették, ami nem volt más, mint a szervízbusz!

Dugattyúk, fékhengerek, műszerek, szerszámok – minden van!

Ezt egy Ikarus 30-as típusból alakították ki, méghozzá úgy, hogy helyet kapott benne minden olyan felszerelés, ami az akkori típusok javításához szükséges volt, de a szakképzett személyzetnek is otthonául szolgált, hiszen sok esetben igen hosszú küldetésekre kellett menniük ezeknek a buszoknak, és egyes, országokon átívelő vonalakon is szolgáltak.

Munka után, hosszabb utazások alkalmával itt lehetett pihenni

Ajánlott Cikkek