Még egy Ikarus is lerobbanhat… És akkor jön a segítség!
Az Ikarus már a kezdetektől szállított külföldre is nagyobb számban autóbuszokat. Ennek több oka volt; egyrészt eleget kellett tenni a jóvátételi kötelezettségeknek, másrészt viszont kellett a dollár-bevétel, mivel dollárból igencsak kevéske volt, na meg törleszteni kellett az 1946 tavaszán felvett dollár-hiteleket is…
Borítóképen: Indulásra készen az Ikarus szervízbusza
Nyilván voltak még más okok is, de ami talán a legfontosabb, mégis az, hogy ezen tényezők hatására a rendkívül jó konstrukciónak bizonyuló Ikarus 30 – majd annak egyenesági leszármazottjai -, illetve új és újabb Ikarusok igen nagy darabszámban voltak gyárthatók, ami egyre gazdaságosabbá tette a termelést!
Igen ám, de még egy Ikarus is elromolhat… Nem tagadható, hogy ezek a gépek – bár igen megbízhatók voltak – sok esetben olyan országokba kerültek, ahol az üzemeltetés feltételei minimum kívánnivalót hagytak maguk után. De ilyen körülmények között is meg kellett felelni!
Ha az Ikarus nem tudott volna megfelelő alkatrész-utánpótlást és szervízhátteret biztosítani, gyorsan elvesztette volna piacait.
Helyzetjelentés Bulgáriából
„Úgy értesültünk, hogy jelenleg kb. 2.000 Csepel-, illetőleg Ikarus-gépkocsi közlekedik az országban. Ezeknek a szerviz-, illetőleg javítási lehetősége igen gyenge. Tudomásunk szerint mindössze egy mozgó szervizkocsi van az országban, amelyet innen, Magyarországról küldtek ki.”
A magyar szervizkocsi vezetője is említette, hogy megfelelő tájékoztató hiánya miatt a bolgár gépkocsivezetők kezében sok kocsink már az első hetekben súlyos rongálódásokat szenved.” – írta az Autó-Motor 1956. évi 14. száma.
Ilyen körülmények között tehát teljesíteni a versenyben, és az Ikarus végül – minden nehézség ellenére! – igencsak jól megfelelt!
De nem így történt, mert az Ikarus-történelem egy talán kevéssé ismert elemét is bevetették, ami nem volt más, mint a szervízbusz!
Ezt egy Ikarus 30-as típusból alakították ki, méghozzá úgy, hogy helyet kapott benne minden olyan felszerelés, ami az akkori típusok javításához szükséges volt, de a szakképzett személyzetnek is otthonául szolgált, hiszen sok esetben igen hosszú küldetésekre kellett menniük ezeknek a buszoknak, és egyes, országokon átívelő vonalakon is szolgáltak.