Magyarság Történelem Történelem Videók

Még egy, kis türelem – és itt a Berva, a magyar moped!

1957 november elején a mi címünkkel azonos címen jelent meg egy írás, ami a már régen várt hazai segédmotoros kerékpárt, avagy mopedet mutatta be. Akkor már évek óta tervezték, fejlesztették, és megversenyeztették – összehasonlították a Simsonnal, és persze aztán a Rex néven fejlesztett testvérmodellel is -, így aztán sokan örömmel olvasták, hogy nem is olyan sokára már papható lesz az új gép.

Borítóképen: Berva moped, 1957

A Berva típusról korábban már írtunk, de mégis érdemes felidézni a korabeli lapokat, mert azokból bizony kiolvasható, hogy rém nagy lehetett a hiány ilyen megfizethető, minimál-járművekből is. Íme egy idézet:

Az eljövendő moped-tulajdonosok „megbízottjaként” ott jártunk a csendes Berva völgyében; látni akartuk az új kis járművek születését. Igaz ugyan, hogy egyes műhelyekben még különböző iparosok munkájuk befejezésén serénykednek, de már teljes egészében kibontakozik a korszerű gyártás minden üteme.

A Rex – egy másik stílus:

Bizony, ekkor már éppen a sorozatgyártás kezdetén voltak, ezért aztán nem volt nagy kockázat azt írni, hogy nemsokára érkezik a gép a boltokba. A történet azonban nem csak azért nem volt egészen egyszerű, mert az új kismotor minden egyes alkatrészét itthon igyekeztek előállítani, hanem azért is, mert voltaképpen egy zöldmezős beruházásként létrehozott új üzemben indították el a termelést:

Akkoriban úgy tervezték, hogy egy év alatt 10-12.000 Berva típusú kismotort gyártanak majd, de az előre nem látható problémák miatt valójában csak 1958-ban indult meg a termelés. A gyár életében ez csak egy fejezet volt, de egy igen fontos fejezet, mert a Berva egyfajta belépő volt a későbbi beszállítói körbe. Sajnos az akkori beszállítói gyártók ma már nem igazán ismertek, pedig akkoriban rengeteg embernek adtak munkát.

De nézzük, hogy mit írtak 1957-ben a Berváról, az akkori olvasó mit tudhatott az egyébként igen szép vonalú kis gépezetről!

Íme, egy újabb idézet:

A kísérleti műhely egyik helyiségében csupán néhányan dolgoznak. Az egyik sarokban — különböző külföldi gyártmányú motor társaságában — egy csontszínű Berva áll. Kissé viseltes külseje is bizonyítja, hogy alaposan próbára tették már. Eddig 13 000 kilométert hagyott maga mögött, de nem ám betonon, hanem köves és főleg hegyi utakon (ami itt, a hegyek között szinte magától értetődik). A fogyasztás 1,8-2,2 liter között váltakozott, függően attól, milyen iramban zavarták. Ha 4-4,5 óra alatt ért a fővárosba (kb. 130 km), akkor többet ivott, de ha vezetője megelégedett a 35 km-es sebességgel, akkor 1,8 literrel is beérte. Persze, hegymenetben 2,4 litert is elfogyasztott, dehát ezt nem is lehet tőle rossznéven venni, hiszen negyedóráig is elsőben húzatták.

A magyar moped részletesebb története:

Nos, ebből arra lehetett következtetni, hogy a kicsiny gépezet eléggé ütésálló lehet. Erről – így utólag – erősen megoszlanak a vélemények, a személyes tapasztalat az, hogy nem volt igazán megbízható a kismotor, de azt persze nem tudjuk, hogy az általunk ismert darabok milyen karbantartást kaptak.

1957. december, a Berva bemutatása a Filmhíradóban:

Az mindenesetre biztos, hogy nem volt egyszerű egy olyan területen meghonosítani az ipart, ahol addig leginkább mezőgazdasági, és/vagy erdei munkát végeztek leginkább, talán a legnagyobb késedelmet éppen ez a tény okozta. De ekkoriban az ország vezetése az iparosítást, és különösen a vidék iparosítását erőltette, így aztán meg kellett uzgrani bizonyos szinteket!

Nem volt ez másképp Egerben sem:

Igen, az Egri Finomszerelvénygyár szerelői, hegesztői, fényezői most kóstolgatják a sorozatgyártás ízét. A műhelyek vezetői és a legjobb munkásai tanulmányúton vannak. Ki a Danuviánál, ki a Pannóniánál, vagy éppen a Kerékpárgyárban lesi, tanulja a szériamunka csinját-bínját. Merthogy ez a gyár még kevés, kifejezetten motorkerékpár-szakemberrel rendelkezik. Márpedig ennek az iparágnak is vannak kipróbált fortélyai, amit „olcsóbb” így átvenni, mint a fogyasztó bőrén megtanulni.

Szerencsére azonban voltak „régi motorosok”:

Ma már csak emlék maga a gyár is, ahogy a Berva moped is. Kinek milyen emlékei vannak, de azt gondoljuk, hogy emlékezni kell azokra az időkre is, és azokra a mopedekre is!

Ajánlott Cikkek