Magyarság Történelem Történelem Videók

Még egyszer Kistárkány

A napokban a Facebook felületünkre kikerült egy kép, ami a magyar-szlovák-ukrán hármashatár közelében lévő Kistárkányt mutatja környezetével együtt. Ennek apropója az volt, hogy az index.hu oldalán megjelent egy cikk, melyben egy idézetet olvastam:

Borítóképen: Kistárkány közelében a hármashatár

„Miért érdekes a hármas határ? Egy helyben áll az ember, három országba lát át egyszerre, és bármelyik irányba néz, mindenhol magyarul beszélnek.”

A hármashatár Kistárkánynál

Ez a mondat is kikerült Facebook felületünkre, de semmi több. Azért álltam meg itt, mert nem szerettem volna politikai kérdéseket feszegetni, de miután két hölgy – egyikük Csapon nőtt fel, másikuk pedig Kistárkányban, azaz egymástól légvonalban 5 kilométerre! – hozzászólt a bejegyzéshez, én pedig javasoltam nekik egy találkozót,

Egyszerűen kíváncsiságból megnéztem, a két település lakói vajon hogyan, milyen úton tudnak találkozni.

Attól eltekintek, hogy Ukrajnában háború van, így nyilván vannak olyan intézkedések, amelyek adott esetben a szabad mozgásban bizonyosan korlátozzál az ország egyes lakosainak mozgásszabadságát, mert ez sajnos a helyzet adta körülmény, nincs mit tenni vele.

Ezzel egy politikai szálat ki is iktattam, de maradt még. Ez pedig a magyar kisebbség szétdaraboltsága, a szomszédos államok közötti mozgásuk problémája. Ezt sem fogom feszegetni, én ugyanis egyszerűen csak egy népszerű útvonaltervezőt használtam, ami – miután magyarországi magyar felhasználóként vagyok bejelentkezve – gyanúm szerint ennek a regisztrációnak megfelelően kínált fel lehetőségeket az utazásra.

Magyarul; amit az alábbiakban megmutatunk, az egy magyarországi magyarra érvényes az érintett területre történő utazás tekintetében.

És most akkor nézzük meg, hogy mit találtam! Nos, nem vagyok éppen elégedett azzal, amit felkínált az útvonaltervező… Azt nem tudom, hogy a nem éppen ideális útvonalak oka tényleg csak az én illetőségem, viszont a helyiek (értsd: a csapi és a kistárkányi szlovák, illetve ukrán állampolgároknak – bármilyen nemzetiséghez tartozzanak is!) számára vannak más lehetőségek (például csakis kétoldalú átkelésekre alkalmas kishatárforgalmi átkelőhelyek), vagy ők is, hozzám hasonlatosan csak komoly vargabetűkkel tudnak közlekedni, ha egymáshoz kívánnak látogatni.

Mindezt nem tudom, tehát nézzük úgy, hogy mondjuk eszembe jut, hogy a térségbe szeretnék utazni egy kis időre.

Mert érdekel a helyi kultúra, amit én gyökereiben mindenképp azonosnak gondolok, természetesen azzal a kitétellel, hogy tudom, a különböző országok különböző története, gazdasági helyzete, na meg törvényei és szabályai okán értelemszerűen vannak különbségek.

Engem leginkább a történelem érdekel – ami nem lehet meglepő olvasóinknak –, a történelemből pedig inkább a távolabbi (száz évnél mindenképpen korábbi) időszakok iránt érdeklődöm, így a gyökereiben azonos kultúra éppen elég ahhoz, hogy a hármashatár minden oldalát meglátogassam, ha a terület engem leginkább érdeklő történelmét akarom megismerni.

Nos, mutatom, mire jutottam:

Autóval:

Gyalog:

Vonattal/tömegközlekedéssel:

Fontos tudni még, hogy három figyelmeztetést is kaptam az útvonallal kapcsolatban:

  • Ezen az útvonalon kompátkelés szükséges.
  • Ez az útvonal Magyarország területén halad keresztül.
  • Az Ön úti célja egy másik időzónában van.

A kompátkelés az számomra annyit tesz, hogy nem éppen teljes az infrastruktúra. Meglepő módon kompot éppen Magyarországon kell igénybe venni, (Zemplénagárd-Tuzsér komp), amiról annyit sikerült megtudni, hogy 15-20 percnél többet általában nem kell várni rá, menetrendje azonban nincs, nagykeltétől napnyugtáig jár.

Hát… Vegyes érzés. Vadregényes dolog kompozni, nem mondom, hogy ne lenne 15-20 percem sem, de azért nekem az egyfajta hiányérzet, hogy ha ez a legrövidebb út, miért nincs itt egy híd (vagy máshol).

Nézhetem azonban másként is a dolgot;

Ha Szlovákiából közvetlenül át tudnék menni Ukrajnába, ez az egész nem lenne, ugyanis Kistárkány ás Csap a Tisza azonos partján van, csak a kerülő miatt kell kétszer is átkelni a folyón (egyszer kompon, egyszer pedig a záhonyi Tisza-hídon.

Azt egészen egyszerűen nem értem, hogy miért kell figyelmeztetni arra, hogy az útvonal Magyarországon keresztül halad, különösen meg nem úgy, hogy magyarországi felhasználó vagyok!

Az időzóna. Ez jó, ha mondjuk egy múzeum, vagy bármilyen más kulturális intézmény nyitvatartása fontos, vagy lenne – de nincs… – tömegközlekedés, ez mindenképpen hasznos információ.

Az autós és a gyalogos út egyébként ugyanazt az útvonalat jelenti. Gyalogosan – megfelelő helyismerettel – biztosan lehetne némi időt lefaragni, ha azt a földrajzi viszonyok engedik, de az 5 órát is meghaladó gyalogút érdemben akkor sem csökkenne.

Autóval már sokkal jobb a helyzet, hiszen mindössze 52 perc alatt letudjuk az utat, de azért itt is van két zavaró tényező: A két település továbbra is mindössze 5 kilométerre van egymástól légvonalban, és a határátlépésre (magyar-ukrán határ) nem tudom, vajon mennyi időt kell szánni, és végül az mennyivel dobja meg majd a menetidőt.

És a tömegközlekedés? Hát az nincs… Rendben, a területre nem is gondoltam volna úgy ellátogatni, hogy ott majd a tömegközlekedésre számítok, de mi van a helyiekkel? Erről ők többet tudnának mondani – és kommentben lehet, hogy meg is teszik -, de tudomásom szerint sokan járnak át Magyarországra dolgozni mind Nyugat-Ukrajnából, mind Kelet-Szlovákiából, így talán lenne rá igény.

Mi az üzenete ennek az írásnak? Igazából semmi, csak azt akartam megmutatni, hogy bizony…

Közel sem működik ideálisan a közlekedés két uniós tagállam, illetve egy unióba ezerrel igyekvő ország között. Ennyi.

És ezzel együtt csakis ajánlani tudjuk Kistákányt és az egész térséget!

Ajánlott Cikkek