Hírek

Megint dilettáns a román fél az Erdélyt érintő autópályával kapcsolatban

Azt már eddig is tudtuk, hogy Románia vagy nem tud vagy nem akar autópályákat építeni fejleszteni, főleg nem a magyarok székelyek lakta területeken. A Magyar kormány segítségével már sikerült utakat építeni de az őshonos magyarok szerint is ha annak idején a 30 as években nem épül autóút akkor még ma is csak szekérrel lehetne járni Nagyvárad felé. A foter.ro mai cikke egy újabb tipikus román autópályahelyzetet elemez. Tán csak nem ránk vár a feladat megint.

A jelek szerint már egy megvalósíthatósági tanulmány elkészítése is nehezen leküzdhető kihívást jelent.

Úgy tűnik, Romániában minden kis, autópálya-építéshez kapcsolódó sikertörténetre jut egy jókora balfogás is: miután a héten sikerült átadni Marosvásárhely mellett az észak-erdélyi autópálya egy nyúlfarknyi, 4,5 kilométeres szakaszát, most egy másik, szintén Marosvásárhelyt érintő sztráda kapcsán ismét sikerült beleállni a földbe.

A székelyföldi várost a moldvai Németvásárral (Târgu Neamţ) összekötő sztrádáról van szó, amely még nagyon messze áll attól, hogy bármely szakaszát is átadják – mivel még csak a megvalósíthatósági tanulmány elkészítésének fázisában tart.

A baj csak az, hogy a jelek szerint a kivitelező számára már ez is alig leküzdhető akadályt jelent.

Az országos közútkezelő társaság (CNAIR) ugyanis most jelentette be, hogy az erre kiírt közbeszerzési eljárást megnyerő spanyol Ingenieria Especializada Obra Civil E Industrial S.A benyújtotta a megvalósíthatósági tanulmányt.

Ez elvileg jó hír – már abban az esetben, ha a dokumentum jól összeállított, alapos munka eredménye, és minden követelménynek megfelel.

A most átnyújtott tanulmány azonban ezen kritériumok egyikének sem felel meg.

A CNAIR ugyanis közölte:

a megvalósíthatósági tanulmány igencsak hiányos.

Olyan, lényeges elemek hiányoznak belőle, mint az összes, környezetvédelmi engedély megszerzéséhez szükséges dokumentáció, a pálya leendő nyomvonalán fekvő területeket leltárba vevő, azok tulajdonjogi viszonyit, illetve tulajdonosait rögzítő dokumentumok, valamint az érintett ingatlanok azon települések polgármesteri hivataltól származó, aláírt és bélyegzővel ellátott listája, amelyek területéhez tartoznak.

Ja, és néhány egyéb engedély és jóváhagyás sincs meg.

Az útügyi hatóság azért jelezte: szakemberei a továbbiakban alaposabban is átnézik a dokumentumot, és megvizsgálják, mennyire felel meg a pályázati kiírásban megfogalmazott követelményeknek.

A CNAIR még 2019 májusában írta alá a megállapodást a céggel, és azóta már leadott egy megvalósíthatósági tanulmányt – ennek kapcsán az útügyi hatóság 27 oldalas jegyzékben jelezte az észrevételeit és a tapasztalt hiányosságokat, kérve a hiányzó dokumentumok pótlását.

Nos, a jelek szerint nem sok eredménnyel.

Ajánlott Cikkek