Vélemény Vélemény-cikkeink

Mentenek, vagy csempésznek?

Nem lesz nagy megfejtés, mi innen ezt egész egyszerűen nem tudjuk megállapítani, de van egy-két gondolatunk a Földközi-tengeren működő hajókról, amiket segélyszervezetek működtetnek. Mindjárt kezdjük is ott, hogy miért nem állami, vagy EU-feladat azok kimentése, akik lélekvesztőikkel vágnak neki az útnak? De nem is ez a lefontosabb kérdés, ugyanakkor „megér egy misét”…

Kezdjük tehát azzal, hogy a Európa Mediterrán térségében minden egyes ország rendelkezik valamilyen szintű hadiflottával, illetve mentőhajókkal is, hiszen mind a parti őrség, mind a hagyományos katonai alakulatok, mind pedig a polgári hajózás mentésére szakosodott – nyilván állami – vállalatok tulajdonában szép számmal akadnak olyan eszközök, melyek alkalmasak a mentésre. Őszintén kérdezzük;

Ha szükség van mentésre a Földközi-tengeren, akkor az miért nem állami, vagy EU-szintű feladat?

De ez már nem az elsőként megválaszolandó kérdés! Van egy sokkal komolyabb alapkérdés, amit bizony nem ártana megválaszolni, és tisztázni, hogy mindenki világosan lásson a témában! Ez a kérdés is őszinte, mert mi nem tudjuk eldönteni a helyes választ, de szeretnénk tudni, hogy mi a helyzet! Nézzük:

Amennyiben az Afrikából indulók úgy tudják, hogy hajók köröznek a Földközi-tengeren, ami kimenti a bajbajutottakat, akkor annak nem lehet olyan hatása, hogy bármiféle rozoga szerkezettel sokkal inkább nekivágnak, mint akkor, ha úgy tudnák, hogy csak magukra számíthatnak?

Mielőtt itt most embertelenséggel vádolnak meg, nem az a kérdés, hogy ki kell menteni a fuldoklót, vagy sem, hanem az a kérdés, hogy vajon nem éppen a menekülteket mentő hajók okán vágnak bele egyre gyatrább szerkezetekkel a bevándorlók a tengeri kalandnak? És itt egy újabb fontos kérdés következik, ami rávilágít; igenis aggódunk az emberéletekért! Mert;

Mi van, ha a remélt segítség mégsem érkezik meg? Ilyenkor ki a felelőse annak, hogy vízbe fulladnak a menekültek?

A lényeg tehát az, hogy ideje lenne tiszta helyzetet teremteni. Most az olaszok éppen „kikötői fogságra” ítélték a német Sea-Watch 3 nevű hajót, ami mentéssel foglalkozik, de – mint kiderült – teherhajóként van bejegyezve, így 22 embernél többet nem vehet fedélzetére, a fáradtolajat a kikötő vizébe engedte, és mentőcsónakjai sem felelnek meg az előírásoknak. Most ez a hajó nem fut ki… akkor sem, ha sokan számítanak rá, amikor Afrika partjainál lélekvesztőikkel vízre bocsátkoznak.

Tévedés ne essen, az olaszok az előírások szerint járnak el, de az eset jól mutatja, hogy ebben az ügyben micsoda fejetlenség uralkodik, és azt is, hogy az EU látványosan nem tesz semmit a helyzet megoldására. Pedig – ha akarja, ha nem akarja a bevándorlókat! – kutya kötelessége lenne az ilyen zűrzavaros helyzet megoldása, ahol emberéletek százairól, ezreiről van szó!

Vagy talán a tengeri átkelés egyfajta próba? Ha túléled jöhetsz, ha nem, akkor nem vagy alkalmas?

És akkor most jön a címbéli kérdés; ezek a hajók mentenek, vagy csempésznek? Mert bizony, amikor ilyen nagy a fejetlenség, ennyire nincs semmifél szabályozottság, és az EU nem foglalkozik a helyén a dologgal, akkor abban sem lehetünk teljesen biztosak, hogy az így érkezőket mentették, vagy csempészték…

Ajánlott Cikkek