Magyarság Nagyjaink Tájak/korok Történelem Történelem Videók

Méray, de nem motor… Akár csillagmotoros autó is lehet!

Bár aki ismeri, vagy hallott a Mérayról inkább úgy tudja, hogy kiváló motorokat készített, melyek minőségükben és megjelenésükben az akkori nemzetközi élvonalban volt, mégis, már igen korán, 1927-ben megjelent a gyártó egy kifejezetten teherszállításra szerkesztett motoros triciklivel – de itt nem állt meg a történet!

Borítóképen: A Méray tehertaxi egy Méray kisteherautója

Egy kis Méray-történelem annak, aki esetleg nem ismeri, vagy aki szívesen látja a csodálatos motorokat újra:

1930-ban – amikor a gazdasági válság már beütött, de Magyarországon még nem érte el mélypontját… – jelent meg a Méray háromkerekű, zárt szállítóautója:

„Ugyancsak elkészült a régen várt kis Méray-autó, a kétszemélyes, csukott karosszériás háromkerekű személyszállító kocsi <…> biztosak vagyunk benne, hogy a magyar motorkerékpáros közönség körében azonnal népszerűvé válik az egyetlen magyar gyárnak, két hézagpótló modellje.”

Méray-Horváth Lóránd saját készítésű motorkerékpárján, még 1923-ban

Ez még a tricikli:

Míg 1927-ben inkább egy kis mellékkeresetként számítottak a triciklikből származó bevételre, illetve nyereségre, addig a személyszállító kocsi már sokkal inkább kényszer volt, hiszen az addigra Magyar Acélárugyáron keresztül (ahol a Méray motorkerékpárok készültek) a Magyar Általános Hitelbank tulajdona volt, márpedig a fő-részvényes szerette volna látni befektetései megtérülését. De az akkoriban nehezen ment…

Balra a Magyar Acélárugyár 1966. augusztus 20.-a előtti napokban, jobbra egy azonos helyről készült kép a mai napokból, alul pedig
a Magyar Acélárugyár egykori irodaháza napjainkban

Mi volt a lényege ennek a két személy befogadására alkalmas háromkerekű masinának? Nos, a gyártó abban jelölte meg a célt, hogy kitöltse a motorkerékpárok és az automobilok közti rést! Mi ebben a logika? Nos, annyi, hogy alig több pénzért kínálhatott a motorok helyett zárt karosszériás, minden időben használható közlekedési eszközt.

Ezúttal érdemes elolvasni a keretes írást is, mert bizony érdekes tényeket villantunk fel:

Háromkerekű csodák – gyanús Velorex…

A háromkerekű automobil koncepciója már a kezdetek kezdetén jelen volt, folyamatosan kísérleteztek ilyenekkel, azonban az első ismert, és nagyobb példányszámban gyártott személyszállító háromkerekű az angol Morgan gyártól jött ki, melynek bemutatója az 1910-es Olimpia Autószalonon volt (a kétülésest ugyanezen a rendezvényen, egy évvel később mutatták be). Érdekessége a modellnek, hogy ugyan – persze folyamatosan továbbfejlesztve! – csak 1937-ig gyártották, de 2012 és 2022 között újra felvették a gyártási programba.

Morgan 1912-ből (Morgan Runabout Deluxe), és egy Morgan 3 Wheeler 2012-ből (USA specifikáció)

Időben és térben is kevésbé messze a háromkerekűek egy másik képviselője a Velorex, aminet története – legalábbis ez a „mondás”… – a két testvér – František Stránský és öccse, Mojmír Stránský – és a Morgan 1936-os találkozásával indult el.

Bár a Morgan egyfajta adóoptimalizálási céllal vetette be háromkerekűit (ezek nem minősültek autónak, így mentesült az autókra vonatkozó, meglehetősen magas adók alól), míg a cseh testvérek elkezdtek azon gondolkodni egy olcsó háromkerekű jármű megépítésén, mely betölthetné az űrt a motorkerékpárok és az autók közt (csak nem ismerős?), mégis nagy a hasonlóság a két jármű között.

De ez csak a három kerékig, és azok elhelyezéséből adódó formai adottságaik erejéig igaz!

A Morgan gerincvázas alvázat alkalmazott, míg a csehek csővázas szerkezetet alkottak – holott Csehországban a Tatra a Tatra 11-en már 1926-ban alkalmaztak és ’34-ben a Skoda Popular is, na meg a Tatra teherautók a mai napig ilyen felépítésűek! – a motor pedig nem a két első kerék között kapott helyet, hanem az egyetlen hátsó előtt!

Balra egy 1966-os Velorex váza, ami az 1938-as Oskar megerősített váza, jobbra pedig a Tarta 11 gerincvázas alváza

Ahogy azt majd később látjuk, ez a szerkesztési elv tökélesen azonos a Méray-féle háromkerekűek felépítésével! Nem állítjuk, hogy a csehek a Méraytól lesték el a koncepciót, de hogy nem a Morgantól, az teljesen biztos!

Ezek után nézzük, hogy miként is festett a Méray-féle háromkerekű autó, amelyet tehát 1930-ban – tehát jóval a csehek előtt! – szerkesztett a Méray. A munkában részt vett Zsolt Károly is, aki Pille nevű ultrakönnyű autóival komoly hírnevet szerzett magának. Íme, Méray háromkerekűje:

A Méray-féle háromkerekű autó

Érdekes módon ez a gép csővázas szerkezetű volt, és – ellentétben a Morgan-nel – motorja nem elől kapott helyet, hanem az egyetlen hátsó kerék előtt! Ezt egyrészt megerősítik a korabeli források, másrészt pedig jól látható az autó oldalán az ajtó és a hátsó kerék vonala között az a szellőzőnyílás, ami a jobb hűtést szolgálta.

Egyébként, ha megnézzük a Méray áruszállítóját, talán még jobban látszik a koncepció, hiszen ezen alapul a háromkerekű autó is:

Háromkerekű Méray teherszállító, 500-as JAP motorral

De még itt sem volt megállás! A cég ugyanis még 1929-ben megvásárolta a Nova motorkerékpárokat előállító, felszámolás alatt levő kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyár Blackburn motorokból álló raktárkészletét, majd ezekkel is épített motorkerékpárokat.

De nemcsak motorkerékpárokat állítottak össze a raktárkészlet anyagából, hanem autót is. Az 1931-ben készített négyüléses, nyitott kocsijuknak ajtó nélküli, műbőr bevonatú karosszériája volt. (már megint egy Velorex-jellemző… – a szerk.)

Nyitható tetős Méray kocsi Blackburn motorral

Motorja két „felpiszkált” 500 kcm-es Blackburn-motorból lett összeépítve. Az így 1100 köbcentiméteressé vált V elrendezésű léghűtéses motor sebességváltó közbeiktatásával, lánccal hajtotta az egyik hátsó kereket. A típusból csak ez az egy darab készült, az Elektromos Művek használta szerelőkocsiként.

És ez sem volt elég! Ezek után a Méray egy még merészebb motorkompozícióval állt elő! Ennek oka az volt, hogy nagyobb teljesítményt akart! Ezúttal már három hengert épített össze – méghozzá csillag alakban! – és bár ez is „csak” 1100 cm³-es volt, de a három JAP 22 lóerő leadására volt képes!

Ezúttal is csővázas szerkezetet alkalmaztak, de ezúttal a motort a hátsó kerékpár mögé (!) építették be. Igen, ez egy négykerekű konstrukció volt, tehát teljesértékű autómobilnak tekinthető!

A csővázas szerkezet, és a kerekekkel forduló lámpák

Az elkészült tíz darabból egy darabra négyüléses személykarosszéria került, ami Mérayék személyes használatára szolgált, míg a többit bulldogfülkés tehertaxinak építettek meg!

Tudni kell, hogy a borítóképen látható Méray tehertaxi a vállalat tulajdona maradt, ugyanis abban az időben egész egyszerűen nem tudtak semmilyen teherjárművet megvenni a vállalkozások, ezért tehertaxiként hasznosították őket. A gondolat az volt ebben, hogy a taxikon keresett pénz előbb-utóbb visszahozza az árát. Egyébként a nem túl nagy és nehéz gép masszív volt, ugyanis teherbírása 1 tonna volt, így bőven az akkori forgalom ritmusában lehetett közelkedni a 3 előre és 1 hátrameneti fokozatta lellátott géppel.

1982-ben, egy új motoroslap megjelenését beharangozó Filhíradó is megemlékezik a Méray motorokról:

A fenti képen láthatók a kormáyzott kerekekkel elforduló lámpák: nos ilyet akkoriban sem a Morgan nem tudott, a Velorex pedig soha… Ez egy korát bőven megelőző újítás volt!

Azt nem tudjuk, hogy a tehertaxizás mennyire jött be, de azt tudjuk, hogy a Méray tehertaxi még 1948-ban is működött – erről árulkodik a budapesti egységes hálózat (Budapest és környéke) betűrendes távbeszélőnévsora 1948. évi márciusi száma is, ahol még mindig hirdetett a vállalat:

Nos, ez a Méray-féle autók története, ami bizony igen kevesek előtt ismert, ezért igen fontosnak tartottuk, hogy ez a cikk megjelenjen!

Ajánlott Cikkek