Magyarság Nagyjaink Történelem Történelem Videók Világ

Méray: versenyben a legnagyobbakkal!

1928. Ez az az év, amikor a magyar gazdaság már kissé jobb állapotba került, miután a korábban elinflálódott korona helyett 1927 január 1.-én bevezették a pengőt, és számos olyan gazdaságpolitikai intézkedést hoztak, ami végre egy jobb útra terelte az ipart, így az egész ország helyzete – ha csak kismértékben is – javulni kezdett.

Borítóképen: A Méray standja a Tenyészállatvásár autókiállításán 1929-ben

Ebben az éveben újította meg kínálatát a Méray, de még nem tudott az új modellekből annyit gyártani, amennyit a piac igényelt volna! Közben valami készülődött a WM-nél – a Méray már csak ezért is erősen rákapcsolt.

És ennek végre volt is alapja, ugyanis csak 1928 első félévében 2.000 új motorkerékpárt helyeztek forgalomba!

Ez a darabszám jól mutatja, hogy a gazdaság végre beindult, és ha nem is érezhette ezt mindenki, azt elmondhatjuk, hogy egyre többen engedhették meg magunknak, hogy legalább egy motorkerékpárt vásároljanak!  Erre pedig már lehetett üzletet alapozni – bár azt senki nem sejtette, hogy a következő évben jön a gazdasági világválság…

De nézzük, hogy állt a gyártók közötti verseny 1928 első félévében! Íme:

A Méray a második! Az első 17 gyártó a versenyben

Az első Puchról tudni kell, hogy jellemzően kicsi, könnyű gépeket gyártott, így nem volt azonos kategória a Méray nagyobb motorjaival, de ekkoriban vezették be a Puch-JAP motorokat, amelyektől az értékesítés további bővülését várták. A gépeket Puch János nagyszerű versenyeredményei is népszerűsítették, aki nem mellesleg ezeknek a motoroknak a vezérképviseltét is vette. Érdekesség, hogy később a Csepel elindulásában is komoly szerepet vállalt:

A Méray számaihoz hozzátartozik, amit már említettünk, nevezetesen, hogy a modellváltás miatt nem tudtak időben szállítani, ezért voltak megrendelők, akik visszamondták vételi szándékukat, és a számokban nem szerepelt az a 16 darabos állami szállítás, amit a gyár a minisztériumoknak és a postának szállított.

Ez annyit tesz, hogy a Méray ebben a félévben 200 motorkerékpárt adott el, ami a piac 10 százaléka volt – egy olyan piacon, ahol jelen voltak a kor legnagyobb nemzetközi gyártói!

Miért volt fontos, hogy ezeket a számokat megmutassuk? Mert bizony sokat írunk arról, hogy a Méray a maga korában igencsak versenyképes termékeket állított elő, ugyanakkor sokan megkérdőjelezik a magyar motorgyártó teljesítményét…

Ajánlott Cikkek