Monte Carlo magyar nagymenője és egy apró WM autó története
„A három magyar részvevő közül az egyik, Szmik Viktor Bukarestből indult el Montecarlo felé. És éppen ő lett az, ki a magyar névnek, a vezetőinek éppen úgy, mint a gyártónak nagy dicsőséget szerzett Sikerült neki ugyanis az egészutat 40,5 km.-es átlaggal megtenni. Ami, ha tekintetbe vesszük a rendkívül mostoha útkörülményeket, viharokat és hófúvásokat, egészen rendkívülinek mondható. Gépe egy 875 kcm.-es kétütemű Weiss Manfréd-autó volt” – írta az Ujság 1929. január 27.-i száma.
Borítóképen: Jánoshegyi út, Szmick Viktor a III. Jánoshegyi versenyen egy Weiss Manfréd coupeval, 1928- ban (forrás: Fortepan, Négyesi Pál)
A verseny érdekes szabályok szerint zajlott: az nyerhetett, aki messzebbről érkezett meg egy megadott időpontig, így voltak olyanok, akik Rigából indultak, míg mások a Brit szigetek legészakibb pontjáról vágtak bele a versenytávba. De, ami a lényeg:
Magyar versenyzők és magyar autó diadala a monte-carlói csillagtúrán. Szmik Viktor (WM-autón) abszolút második!
Eddig a híradás, mi pedig annak jártunk utána, hogy milyen is volt ez a kis gépezet, amit a Weiss Manfréd gyártott. Túl sok információ nem kering róla, de talán megtudhatunk valamit! Nos, mindjárt egy kép az egyik svábhegyi versenyről, melyen a WM autója látható:
A 26 lóerős WM kocsi Weimann rendszerű, műbőr bevonatos fakarosszériáját a kisiparosokból álló Autó- és Kocsigyár Termelő Szövetkezet készítette. A gyártmány megismertetésére hazai (svábhegyi) és nemzetközi (monte-carlói) versenyekre is benevezett a gyár – fentebb a külföldi „fellépésről” hírt adó cikket idéztük. A gyártásba vett típus nagy része 1928-29-ben mint taxi került forgalomba a Kéktaxinál és a BART taxirészlegénél.
Amit sikerült még megtudni, szintén nem sok, de az mégis fontos adat, hogy az autó maximális sebessége 75 km/h volt, és az is fontos körülmény, hogy ezek az autók – annak ellenére, hogy a WM-nél igen precízen megmunkált alkatrészekből állították össze – sajnos nem készültek valódi sorozatgyártásban, az akkori gyenge kereslet miatt nem alkalmazták a tömeggyártás módszereit, így pedig nem igazán volt gazdaságos előállításuk.
Ennek okán a WM hamarosan leállt ennek a kétüteműnek a gyártásával, ahogy leállt a közben bemutatott négyüteműjének gyártásával is (végsebesség: 100 km/h!), és többé nem készítettek személyautókat. Jöttek a traktorok, Csepel néven: