Nappali filmvetítés, rádió, élő reklám az utcán!

„A kocsit feltalálója ifj. Krepuska Lajosmérnök hirdetés szolgálatába akarja állítani. Legérdekesebb ebben a rádió film kocsiban, hogy sikerült megoldani a nappali vetítés problémáját és a képek olyan tiszták mintha sötét mozihelyiségben vetítenék” – írta a Technika 1926. évi 4. száma.
Borítóképen: ifj. Krepuska Lajos reklámautója az Országház alőtt – 1926
Mi volt ez az igen különleges szerkezet, és miért gondolta kiötlője, hogy saját- ás a köz hasznára válik?
Nos, az akkoriban még gyerekcipőben járó rádió köztéren való sugárzása bizony akkoriban sokak számára egy olyan információforrás lehetett, amit egyébként más módon nem feltétlenül ért el. Ez már önmagában is egy igen fontos szempont, de ebből még nem igazán remélhetett pénzt a feltaláló…
Arra azonban jó volt, hogy adott esetben egy téren, vagy egy forgalmasabb csomóponton megállva sokakat megállásra késztet, közben pedig reklámokat is sugározhat – amit persze a hirdetők megfizetnek.
A találmány lényege tehát a hirdetés volt, méghozzá egy olyan – ma újdonságként tálalt… – módszerrel, ami a hirdetést viszi a célközönséghez, és nem fordítva!
Igen, mert addig bizony még azért is fizetni kellett valamilyen módon, hogy egyáltalán reklámot hallhasson, láthasson az ember! Bizony, a filmhíradók, az újságok, vagy éppen a rádió is mind-mind pénzbe kerültek, és nem mindenki tudott megvenni napilapokat (és nem mindenki tudott olvasni!), moziba járni, meg rádióra előfizetni sem állt módjában mindenkinek.
Igen, ez volt az olyan első, kifejezetten kereskedelmi jellegű szolgáltatás, ami ingyenes lehetőséget biztosított filmek megnézésére, rádióhallgatásra, és mindezt a reklám tartotta el!
Legalábbis az elképzelés ez volt, ugyanis a fantasztikus találmány bevezetése és bemutatása után sokat már nem lehet tudni a további történetről, de nem lepődnénk meg, ha a rádió(k), vagy éppen a mozik megfúrták volna az egész koncepciót… Eddig a találmány társadalmi jelentőségéről, de – mint az a bevezetőben olvasható idézetben is áll – volt egy érdekes technikai oldala is ennek a találmánynak!
Annak idején részletesen nem ismertették, hogy miként is működik a nappali vetítés, de azért az elvet leírták:
„… Munkáját siker koronázta, feltalált egy olyan preparátumot, melylyel bevonva egy üvegtáblát, azon nappali világítás mellett is képes mozgófényképeket vetíteni. Ez képezi kis reklámautójának tulajdonképeni lényegét, párosítva a rádióval, mely ma amúgyis minden modern ember kedvence.”
Ha jobban belegondolunk, ezt akár nevezhetnénk a televízió egyfajta elődjének, de nem megyünk el idáig, elég csak annyi, hogy ez is egy nagyszerű magyar találmány!
Hogyan épült fel a találmányra kialakított üzleti modell? Nos, erről is tudunk:
„A vállalat a közlekedési rendőrség által kijelölt 15 téren fogja kocsijait, az eddigi terv szerint egyelőre ötöt járatni. Minden kocsi egy teljes félóráig állomásozik egy-egy terem ahol mindenekelőtt lepergeti a reklámanyagot a nappali filmen és a hangtölcséren, majd rádiózenével fogja szórakoztatni a közönséget.”
Nos, így nézett ki a modern reklám 1926-ban!