Hírek

NASA: QueSST program, X-59

A NASA (National Aeronautics and Space Administration) által kifejlesztett X-59 Quiet SuperSonic Technology repülőgép (QueSST) ez év végén hajtja végre első repülését. Miután a projekt átköltözött a kaliforniai Lockheed Martin Skunk Works-ból texasi létesítményeikbe, az X-59 tesztelését 2022-ben megkezdik.

Borítóképen: F/A-18F Super Hornet a VFA-122 Flying Eagles-ből, amely közel hangsebességgel repül a 2008-as MCAS Miramar légibemutatón (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Realbigtaco, licenc: CC BY-SA 3.0) A kép illusztráció!

Az X-59 és a QueSST program célja, ahogy a neve is sugallja, olyan technológiák feltárása, amelyek képesek drasztikusan csökkenteni a hangsebességnél gyorsabban repülő gépeken a hangsebesség átlépésénél keletkező hangrobbanást. Érdekesség, hogy az összeszerelés során olyan ikonikus repülőgépek (használt?) alkatrészeit használják fel, mint az F-16 Fighting Falcon, a NASA T-38 Talon és a Lockheed F-117 Nighthawk.

A NASA X-59 QueSST: Szuperszonikus kísérleti repülőgép 940 mérföld/órás sebességgel

Bár a gépre sokan úgy tekintenek, mint a Concorde utódjára, amelyet – többek között! – azért tiltottak ki sok helyről, mert a hangsebesség átlépése olyan hanghatással járt, ami zavarta a lakosságot, ez a mostani gép egyértelműen katonai felhasználású, kétség sem férhet hozzá. Ezen túl pedig azon is kíséreteznek, hogy a hangsebesség feletti régiókban is csendes maradjon a gép. Az X-59 egyik legismertebb tulajdonsága, az orr a gép hosszának közel egyharmadát teszi ki, és döntő jelentőségű lesz a lökéshullámok kialakításában szuperszonikus repülés során.

Lockheed Martin kiemelkedő képességek: X-59 Supersonic Jet

Mind a méretei, mind pedig az a tény, hogy mindössze egy fő, a pilóta számára alakítottak ki benne helyet egyértelművé teszi a nem polgári célokat. Az egy más kérdés, hogy ez aztán hasznosulhat majd a polgári repülésben is, de mindez nagyon odébb van még!

A hivatalos közlemény szerint a repülőgép csendességét demonstrálja majd az USa felett repkedve 2024-től, amikor a NASA olyan adatokat gyűjt, amelyek megnyithatják a jövőt a kereskedelmi szuperszonikus repülések számára.

Concorde: utasszállítás hangsebesség felett

Jó szöveg, de az az igazság, hogy manapság nem igazán szükséges a polgári repülőgépek sebességének növelése, hiszen a be- és kicsekkolás hosszadalmas procedúrájának lerövidítésével – természetesen a megfelelő felár felszámítása ellenében… – a teljes menetidő (háztól házig!) legalább annyival csökkenthető, mint a nagysebességű repülőgépekkel.

Hogyan pusztította el a 4590-es járat balesete a Concorde misztikumát

Persze vannak extrém távolságok, de ezeknél meg a hatótávolság lehet kérdéses, amit csak úgy lehet növelni – a teljes felszálló-tömeg drasztikus emelése nélkül – ha nagy magasságokban történik a repülés. Ez viszont megint nagyon sokat drágít ezeken a gépeken, így a polgári felhasználás szlogenjét ki is zárhatjuk!

Ezzel együtt érdekes a fejlesztési irány, katonai jelentőségét viszont nem igazán látjuk. De ez feltehetősen a mi hibánk, az biztosan nem véletlen, hogy az Egyesült Államok pénz áldoz a projektre – nem is keveset!

Ajánlott Cikkek