Nem volt a lejobb, de a legsikeresebb midi lett! Ikarus 211

Nem tudjuk pontosan, hogy mi az oka, de valamiért ezeket a buszokat az IFA W50-ből ismerős 4 VD 14,5/12-1 SRW jelű motorokkal gyártották. A Csepel rendelkezett hasonló hengerűrtartalmú és teljesítményű motorral, de addigra talán elavulttá vált a Steyr licensz alapján fejlesztett és 1950-től gyártott motorcsalád.
Borítóképen: Az első példányok egyike
Ettől még a 211 egyértelműen a magyar ipar egyik remeke, hiszen azt soha nem fogjuk megtudni, hogy az akkori KGST országok együttműködéséről pontosan milyen alapon döntöttek – legalábbis, egy-egy konkrét termék esetében.
Az Ikarusnál már a kezdetektől létezett egyfajta koncepció arra vonatkozóan, hogy a különböző igényeknek megfelelően mind a városi, mind a helyközi viszonylatokon kínálnak kisebb és nagyobb buszokat is.

Ma a kisebbeket midinek nevezzük, és amikor az Ikarus 211-et tervezték, minden bizonnyal az Ikarus 30 méretét célozták, hiszen az Ikarus 30 8,4 méter volt, míg a 211-es 8,5 méteres lett. Az tény, hogy az első 200-as, a 250-es turistabusz jóval nagyobbra nőtt, mint a 60-as (12 méter szemben a 9,45 méterrel), de az általánosan igaz, hogy a buszok ekkoriban jelentősen „megnőttek” elődeikhez mérten.

Az Ikarus 211 az Ikarus gyár legnagyobb darabszámú midi autóbusza volt. Az előszéria 1973-ben készült el, de a sorozatgyártás végül csak 1975-ben indult el.
A Székesfehérváron gyártott laprugózású járművek közös jellemzője az IFA gyártmányú motor, (teljesítménye 92 kW/125 LE), és az 5+1 fokozatú sebességváltó.
A sorozatgyártás 1975-ben indult, az első példányok jellegzetességei voltak:
- 2920 mm magasság
- kisméretű első és hátsó szélvédők, oldalablakok
- egyenes műszerfal
- a homlokfal felső részét, a szélvédő felett belemezelték, itt került elhelyezésre a táblatartó
- 1976-tól az első és hátsó szélvédők normál méretűek lettek, (megszűnt a homlokfal felső részének lemezelése).
1978-tól a jármű magasságát 3000 mm-re növelték, háromrészes műszerfalat, illetve nagyobb méretű oldalablakokat kapott.

A 211-es összesen legyártott 5.650 darabjából 4.500 Magyarországon került forgalomba, 1.100 darab az NDK-ba került a típus gyártásának 1990-es leállásáig, de ez véleményünk szerint egyáltalán nem indokolta az IFA-motor beszerelését… De ez már a múlt, ma sajnos egészen más a helyzet, magyar gyártó nemigen tudna megfelelő motorokat biztosítani buszokhoz.
A Magyarországi forgalomba került mintegy 4.500 jármű döntő többsége különféle vállalatokhoz, mezőgazdasági termelőszövetekhez került, ahol különjáratként és munkásszállításra használták.
A BKV menetrendi forgalomban 5 db ilyen típusú buszt üzemeltetett 1975-1985 között a Budavári sikló pótlására létrejött „V” viszonylaton a Clark Ádám tér és a Budavári Palota „B” kapuja között. Különjárati autóbuszként 21 ilyen típusú busszal rendelkezett a vállalat, ezek többségét a nyolcvanas évek elején átadták a Volánoknak.
Altípusok:
- Ikarus 211.00: Egy, kézzel működtethető ajtóval, városi ülésekkel. 1978-ig volt gyártásban, napjainkban már csak igen kevés lelhető fel belőle.
- Ikarus 211.01: A legelterjedtebb altípus, egy, kézzel működtethető ajtóval, városi ülésekkel.
- Ikarus 211.51: a típus NDK kivitelű változata, elöl-hátul kézzel működtethető ajtókkal. Magyarországon csak kis számban található.
- Ikarus 211.52: kétajtós, közülük az első kétszárnyú lengő, levegős működtetésű. Városi vagy dönthető támlás távolsági ülésekkel.
- Ikarus 211.53: Kétajtós, (1-0-1 ajtóelrendezés), dönthető támlás távolsági ülésekkel.
Fentieken kívül készült még egy úgynevezett 212-es változat is, ami nem egy teljesen önálló típus, hanem a 211-es luxus változata, és a hazai értékesítésen túl Dániába, valamint az NSZK-ba is mentek egyes példányok az MAN motorral legyártott 155 darabból.
Bár a Kuvait számára gyártott 216 méreteiben csak egy fél méterrel haladta meg a 211-est az mégsem tekinthető a 211 utódjának, mert egyrészt mindössze 9 darabot gyártottak belőle, másrészt az inkább egy 9,6 méteres (222, 220?) rövid változata lehetett, úgy, hogy a busz végét erősen megkurtították.
Miért jelentős a 211 azIkarus történetében? Egyrészt a legyártott darabszám azt mutatja, hogy a típus bevált, és volt piaca, másrészt pedig azért, mert talán ez a típus volt az első, ami nemzetközi kooperációban készült, és talán az itt szerzett tapasztalatokat a későbbi együttműködések során is hasznosíthatták.