Vélemény Vélemény-cikkeink

Olcsó húsnak híg a leve…

Ezt pontosan tudjuk. De mi van, ha a hús nem olcsó, a leve mégis híg? Az bizony elég komoly bajt jelez! Miről jutott eszünkbe mindez? Elvégezték a Dacia Spring, na meg a Renault Zoe az NCAP (New Car Assessment Programme) szakemberei, és elkeserítő eredményre jutottak. Ezek az autónak csak jóindulattal nevezhető izék (inkább mopedautók) nem csak drágák, hanem van egy olyan „szolgáltatásuk” is, hogy életveszélyesek…

Borítóképen: A Dacia Spring alapja, a Renault Kwid törésteszten 2016-ban (forrás: www.globalncap.org)

Miért mondjuk, hogy drága egy Dacia? Mert a Spring egy elektromos jószág, ami ugyan ebben a műfajban olcsónak számít, de egy esetleges baleset során bekövetkező tragédiáért azért mégiscsak sok a 6,6 milliós minimum ár! De ez semmi, a francia tákolmány egyenesen 11,4 millióért kelleti magát!

Rendben, értjük, hogy az elektromos autózás a környezet védelme miatt egyre fontosabbá válik, de az mégsem járja, hogy ilyen pénzekért olyan gépeket kapunk, amiben nem érezhetjük magunkat biztonságban!

Ami pedig igazán megdöbbentő, az, hogy a Renault Zoe előző generációja biztonságosabb volt, mint a most bemutatott új generáció! Erre azért elég neháéz magyarázatot találni, hacsak az nem lehet a háttérben, hogy… Erről majd később, most idézzük az Euro NCAP hivatalos közleményét:

„A kocsit tavaly frissítették komolyabban, az „új” Zoe nagyobb akkumulátorfejlesztést kapott, de új biztonsági elemeket nem. Ellenkezőleg: az első ülésbe szerelt oldallégzsákot, amely korábban a fejet és a mellkast is védte, egy kevésbé hatékony, csak a mellkast védő változatra cserélték. Ez az utasok védelmének romlását jelenti.”

Biztosan cukibb lett a forma, a vásárlók „jobban eszik”, ugyanakkor az a tény, hogy a Zoe a harmadik autó, ami nulla csillagot kapott, azt mutatja, hogy bizony az autógyártó a nyereségért sok mindenre képes… Igen, tudjuk, hogy az előző generáció öt csillagot kapott még 2013-ban, és azóta (2020-ban) új protokoll érvényes a tesztek során, de ez nem mentesít, ma is vannak olyan autók, amelyek öt csillagot kapnak!

Nem állnak jobban a dolgok a Dacia újdonságával kapcsolatban sem. A Springet vadonatúj járműként forgalmazzák, valójában a kínai gyártású Renault City K-ZE klónja némi módosítással, ami viszont az egyébként is problémás Renault Kwid származéka. Ezt az autót pedig már 2016-ban nulla csillagra értékelte a Global NCAP! Ehhez képest az új protokoll szerinti egy csillag szinte térugrás, de valljuk be;

A törésteszteken elért gyatra eredmények miatt senki nem vásárol szívesen ilyen autókat?

Tegyük azért helyére a dolgokat, mert bizony azt kell mondanunk, hogy mindkét autó csak korlátozott felhasználási lehetőséget kínál, így nem reális lehetőség, hogy ezek az autók a városokon kívül is megjelenjenek, hatótávjuk és teljesítményük okán sem. Márpedig kisebb sebességeknél vélhetően tényleg elegendő védelmet adnak.

Igen ám, de akkor megint ott vagyunk, hogy egy városi gyöszért annyit kell fizetnünk, mint egy tényleg univerzális felhasználásra alkalmas, hagyományos meghajtású motorral felszerelt gépjármű!

És miért írunk mi erről? Azért, mert az elektromos autózás látványos különbséget fog okozni megint. Az éppen felzárkózó Kelet-Európa ismét rettenetes hátrányt szed össze, mert;

Ami Nyugaton megfizethető, és valós alternatívát kínáló autó (ez körülbelül ma az elektromos autók világában 15-20 milliónál kezdődik…), az Európa ezen felén egész egyszerűen az úri passzió kategóriája!

Ugyanez igaz az atomerőmű-bezárásokra, a megújulók vég nélküli erőltetésére, valamint arra, hogy nem érdekes, mennyibe is kerül a gáz és a villamos áram – Nyugaton…

Ajánlott Cikkek