Hírek

Őrületes mennyiségben veszik az amerikai vadászgépeket a régióban – degeszre keresik magukat a tengerentúli cégek

Már a szegényebb kelet-közép-európaiaknak, és a Balkán államainak sem jók a használt gépek, újakat vásárolnak.

Borítóképen: Egy F-16 Fighting Falcon szerkezeti rajza (forrás: wikimedia, szerző: CristianIS, licenc: CC0 1.0) A kép illusztráció

Az orosz-ukrán háború nyomán szinte valamennyi NATO-tagország felgyorsította fegyverkezését, növelte a védelmi kiadásokra fordított GDP-részt (amely a NATO-követelmények szerint minimum 2 százalék).

Jens Stoltenberg NATO főtitkár szerint az ukránok hadieszközökkel való támogatása jelentős mértékben kimerítette az európai tartalékokat. Emiatt is szükséges az eddig meglehetősen vontatottan haladó közös fegyverbeszerzés ösztönzése.

A téma évtizedek óta napirenden van, de az eddigi eredmények roppant szerények. A beszerzéseket illeti, azokat Kelet-Közép-Európa továbbra is nagyrészt egyéni alapon intézi. Nézzük térségünkben a légierő metamorfózisát, a szovjet-orosz technika (a merev szárnyú MiG-21, MiG-29, Su-25-ök) lecserélését nyugatiakra.

Az EU legszegényebb országa, Bulgária is új, és abból is az egyik legdrágább F-16-os gépeket vásárol (Block 70/72), de nem hallani róla, hogy bármilyen vásárlási vagy szervizelési/fenntartási együttműködésben gondolkodnának. Sőt, a leváltott szófiai kormány még távozása előtt egy második, ugyancsak nyolc darabos F-16-os géprendelést is kilátásba helyezett.

Csehország a minap előzetes érdeklődést jelző, de nem kötelező érvényű felkérést küldött az amerikai F-35 Lightning II. típusú, ultramodern és nagyon drága többcélú, ötödik generációs vadászbombázók gyártójának, a Lockheed Martinnak. Ráadásul a csehek egyszerre két századnyi (legalább 24 darab) F-35-öst vennének, darabját legalább nyolcvan millió dollárért – nem számolva az új amerikai gépek üzemeltetéséhez szükséges technikai-szervíz környezet megteremtési költségeit.

Prágának körülbelül 15,6 milliárd dollárjába kerülhet a 24 gép beszerzése, működtetése, fenntartása. Az F-35-ös egy repült órájának a költsége tavaly jóval meghaladta a harmincezer dollárt – szemben a JAS 39 Gripen 6-8.000 dollárjával.

Ausztria és Lengyelország hasonló célokat tűzött ki, ők is F-35-ösöket szeretnének. Szlovákia és Magyarország ennél mértéktartóbb, főként olcsóbb megoldásokat keres. Szlovákia jelenleg átmeneti állapotban van. A századnyi (12-14 darab) MiG-29-es két hajtóműves, NATO-szabvány szerint korszerűsített gépét vélhetően teljes számban átadta az ukránoknak.

Románia áthidaló megoldásként a következő tíz évre a norvégoktól felújított (MLU), használt F-16-osokat vesz. Emellett hadrendben tartja harmadkézből vett, portugál eredetű F-16-osait és a mintegy hatvan évvel ezelőtti technikai színvonalat képviselő MiG-21-es gépeit. Ez utóbbiakat még legalább egy évig röpteti.

forrás/teljes cikk: vg.hu

Ajánlott Cikkek