Vélemény Vélemény-cikkeink

Orvosi fizetés, vagy fegyver?

Sokszor halljuk, olvassuk, hogy nem fegyverekre kellene költeni, hanem inkább meg kellene emelni az orvosok, a z ápolók, tanárok, és talán még a gyepmesterek fizetését is! Igen, nagyon jól hangzik ez, és mi magunk is azt mondjuk, hogy nincs fontosabb, mint az életek megmentője, vagy gyermekeink értelmének kibontója. Nem kérdés! Ugyanakkor látni kell egy pár olyan összefüggést, ami felett elsiklik a demagóg bemondás! Ezt bontjuk ki egy kicsit részletesebben.

Azt nem vitatjuk, hogy a költségvetés kiadásait másként is lehet csoportosítani, mint azt a mai kormányzat teszi. Azt sem vitatjuk, hogy vannak hibás döntések, ugyanakkor látunk egy világos stratégiát, ami viszont értelmetlenné teszi a kérdést; miszerint „orvosi fizetés, vagy fegyver?”.

Kezdjük az elején. Egy ország költségvetése pontosan ugyanúgy működik, mint egy vállalkozás! Vannak hitelei (államadósság), vannak eszközei (állami vállalatok, földek, épületek stb.), és alkalmazottakat is fizet. Igen, az állami alkalmazottakat. A költségvetés összeállítása során nem az az első kérdés, hogy mennyit, hanem az, hogy miből! Ahogy egy vállalkozásnál is, amikor arról dönt, hogy felvesz, vagy éppen elbocsát munkaerőt; csak akkor alkalmaz újabb embert, ha az nyereséget termel, amiből aztán meg tudja fizetni az alkalmazott szakértelmét, és még marad is egy kis nyereség utána.

Itt van egy kis különbség, mert az állam nem akar feltétlen nyereségre szert tenni, ugyanakkor nem felejtsük el, hogy vannak kötelezettségei, amiket bizony minden körülmények között teljesítenie kell. Ilyenek a hiteltörlesztések, és pontosan ilyenek az állami alkalmazottaknak fizetett bérek is!

A költségvetés tervezésekor ezeket a kötelező jellegű kiadásokat egész pontosan meg lehet becsülni, így valójában az állam mozgástere csak a kötelezettségeken felül tételek tekintetében vannak!

De hogyan keletkeznek ezek a kötelezettségen felüli tételek? Ha több adót szed be, mint amennyit kifizet belőle különböző bérek, juttatások, támogatások formájában. De van más lehetőség is!

Az államnak is lehetnek befektetései ugyanis. Ilyen befektetés a beruházások támogatása is, ami munkahelyeket teremt, hiszen a munka és a termelés (nyereség) után is adót fog beszedni. De ilyen az állami beruházás is!

És itt van a lényeg! A magyar kormány védelmi költségvetésének stratégiája ugyanis pontosan azon az elven működik, mint az a teljes gazdasági modell, amit jó tíz éve követ! Hogy érthetőbb legyen, menjünk le a vállalkozás szintjére. Ha növekedni akarok, vagy nagyobb nyereséget akarok, ahhoz több munkavállaló kell, de hogy ezek a munkavállalók termeljenek, ahhoz bizony befektetéseket kell eszközölni; olyan gépeket, berendezéseket kell venni, ami által nyereség termelhető!

Nos, ezen az elven működik a befektetéseket támogatása, és ezen az alapon eszközölnek különböző hadiipari beruházásokat. Magyarország nem venni akar fegyvereket, hanem termelni, és eladni! Óriási különbség!

Egyrészt a valódi hatalom nem annak a kezében van, aki fegyvert vesz, hanem annak, aki eladja azt, másrészt pedig a termelés, és az eladás állami bevételeket generál!

És mi lesz ezzel a bevétellel? Amennyiben sikerül olyan komoly eladásokat produkálni, hogy kötelezettségen felüli tétel lesz belőle, akkor máris lehet emelni az orvosok a tanárok, a tűzoltók, no meg a gyepmesterek bérét is!

A kérdés tehát – demagóg mivolta mellett – értelmetlen is, mert a helyzet úgy áll, hogy ha az állam fegyverekre költ (de nem vesz, hanem beruház a termelésbe!), akkor a fegyverből lesz fizetés!

Ugye ez pontosan az, mint amikor a vállalkozás vesz egy gépet, ami termel annyi nyereséget, hogy aztán bővítheti a létszámot, vagy emelheti a fizetéseket? Ezért kérjük szépen, hogy amikor a téma szóba kerül, a megnyilvánulásainkban mindig vegyük figyelembe a fentieket is. Röviden összefoglalva;

Beruházás nélkül nincs nyereség, nyereség nélkül nincs fizetés! Előbb vetni kell, hogy aztán arathassunk…

Ajánlott Cikkek