Hírek

Rivian. Tesla rivális Magyaroszágról?

A Rivian név nem biztos, hogy sokak számára ismert, ugyanakkor, ha azt mondjuk, hogy Amazon, vagy Ford, akkor az ugye megvan? Nos, a Rivian nem más, mint egy 2009-ben, Michigan-ben alapított cég, ami elektromos autók gyártására jött létre. Sokáig nem volt nagy hírözön körülötte, de pár éve a két említett mamutvállalat beszállt – sorrendben 5000, illetve 700 millió dollárral, na meg technológiákkal.

A most kiszivárgott hírek szerint Európában két ország – Nagy-Britannia és Magyarország – van versenyben a gyártóbázisért. Mint azt korábban már írtuk, Magyarországon igen jelentős kapacitás van már ma is akkumulátor-gyártás terén, és további bővítések is folyamatban vannak, de a zalaegerszegi, kifejezetten elektromos autók teljeskörű tesztelésére kialakított pálya, illetve bázis-állomás is várja a mérnököket, és autóikat.

Az autó az első, nagy tételben gyártott elektromos meghajtású pick-up, illetve terepjáró lehet, hiszen a Tesla szabadidőautó formájú autóival ellentétben ez a jármű tényleg terepre készült, de a kialakítása, megjelenése olyan, hogy a városban sem mutat rosszul. Csak példaként; 5000 kilogrammot képes alvontatni, 1 méteres vízben is működőképes marad, de vannak itt igazi csemegék is; a hangvezérlés az Amazontól érkezik (Alexa), a Ford pedig a technikai alapokat adja. Igen, az a Ford, amely az F-150-es pick-upjával évtizedek óta vezeti az eladási statisztikákat, így pontosan tudja, hogy milyen követelmények vannak az akár mostoha körülmények között használt nagyvasakat!

Érdekes, hogy a gyártókapacitás már most lekötött, pedig a gépsorok még nem indultak be Illinois-ban sem, mivel az Amazon máris 100.000 autót rendelt az autógyártótól! Idén indulnak a gépsorok, és már ára is van a gépnek; az R1T ára 77.500 dollár (~21 millió forint), 200 km/h a végsebessége, és százra ~3 másodperc alatt gyorsul! Ezek nem semmi adatok, még akkor sem, ha tudjuk, nekünk ilyen biztosan nem lesz ezen az áron. De minket sokkal jobban érdekel maga a gyártás, mert azon keresni lehet, a vásárlás és üzemeltetés pedig – függetlenül hajtástól! – pedig mindenképpen kiadás…

Az említett 1,2 milliárd dollár nem lenne elég arra, hogy mindezt sorozatgyártásba tudják helyezni, de meg kell jegyezni, hogy a cég sokkal több, mintegy 8 milliárd dollárt vont be eddig befektetőitől, és ez a 2.400 milliárd (!!!) forintnak megfelelő összeg már bizakodásra ad okot arra, hogy a gyár tényleg megépül.

De hol lehet a gyár? Véleményünk szerint – amennyiben tényleg csak az említett két ország van versenyben – a Brexit miatt a briteknek jóval kisebb esélyük van arra, hogy ott történjen meg a beruházás, amit csak erősít az a tény, hogy az ott már korábban megtelepült gyártók is leépítik kapacitásaikat, mert ma már egyszerűen nem éri meg a szigetországban autót gyártani. Más lehet a képlet egy ilyen árú autó esetében? Nem nagyon, ugyanis, ha azt nézzük, hogy egy Renault Zoe – ami manapság vezeti az európai elektromos autó-eladásokat – ugyan a felébe kerül, de a francia épp csak nem mikroautó…

Ha így nézzük, az ár nem is olyan magas, de mint megszokhattuk, az elektromos autók ára valahol a benzinesek kétszeresénél alakul azonos kategória esetén… Ezzel együtt ma úgy tűnik, hogy ez az uralkodó nemzetközi trend, és a hazai döntéshozók is ezt az irányt látják jónak. Az más kérdés, hogy az elektromos autózásban időnként mintha több lenne a kérdés, mint a megoldás, de ez már egy másik történet…

A lényeg az, hogy ha megvalósul a beruházás, az nagy részben annak a határozott kormányzati stratégiának köszönhető (erről ITT írtunk), amit évek óta következetesen igyekeznek végrehajtani, és ami a high-tech iparágak betelepülését segíti.

Kíváncsian várjuk a folytatást!

Kiegészítés!

A Rivian Európába kisebb méretű, de a fődarabokon osztozó modelleket tervez bevezetni, mint a címlapképen és a videókon látható, Amerikába szánt modellek.

Az Amazon számára legyártandó 100.000 autó egy furgon, melyet az Amazon szállítmányozásra haszál.

Ajánlott Cikkek