Hírek

Roszkozmosz: GPS helyett GLONASS

A Roszkozmosz technikai javaslatokat küld a Közlekedési Minisztériumnak és a Szövetségi Légiközlekedési Ügynökségnek a GPS műholdas kommunikációs rendszerek lecserélésére az orosz globális navigációs műholdrendszer, a GLONASS berendezéseire. Ezt Dmitrij Rogozin, az állami vállalat vezérigazgatója jelentette be.

Borítóképen: A Glonass-K navigációs műhold általános képe a CeBIT 2011-en (forrás: Flickr via commons.wikimedia.org, szerző: MKonair, licenc: CC BY-SA 2.0) A kép illusztráció

„Ma elküldjük a Közlekedési Minisztériumnak és a Szövetségi Légiközlekedési Ügynökségnek műszaki javaslatainkat a GPS GLONASS előfizetői berendezésre való cseréjére vonatkozóan, amely képes lesz navigációs jelet fogadni a kínai Beidou orbitális navigációs rendszertől is, amelyhez hozzáféréssel rendelkezünk, nyolc éve sikeresen kommunikálnak egymással” – írta Rogozin Telegram csatornáján.

GPS és GLONASS

GPS, azaz Global Positioning System (Globális Helymeghatározó Rendszer) az Amerikai Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma (Department of Defense) által (elsődlegesen katonai célokra) kifejlesztett és üzemeltetett – a Föld bármely pontján, a nap 24 órájában működő – globális műholdas navigációs rendszer.

GLONASS (oroszul: ГЛОНАСС, Глобальная навигационная спутниковая система) azaz Global Navigation Satellite System, egy orosz rádiónavigációs rendszer, amely űralapú műholdas navigációs szolgáltatásként működik. A globális helymeghatározó rendszer (GPS) alternatíváját kínálja, és a második globális lefedettséggel és hasonló pontossággal működő navigációs rendszer.

Az orosz légiközlekedési ágazat tisztviselői arra kérték a fuvarozókat, hogy készüljenek fel a GPS nélküli repülésekre. A repüléstervezési szakaszban a személyzetet fel kell készíteni a szabványos fel- és leszállási eljárások elvégzésére, amelyek nem kapcsolódnak műholdas jel használatához, a pilótáknak javasolt a repülőgépek helyzetének meghatározása hagyományos navigációs eszközökkel.

Az ajánlások az európai légiközlekedési szabályozó hatóság március 17-i tájékoztatójához kapcsolódnak. A jelentés szerint február 24-e után egyre gyakoribbá váltak az „elakadások” és a GPS-jelek esetleges helyettesítése (hamisítás).

Érdekes, hogy – miközben az oroszok rendelkeznek globális helymeghatározó rendszerrel, inkább a GPS-t használják sokan. Ennek oka az lehet, hogy a külföldről beszerzett eszközök alapértelmezetten a GPS-t használják, vagy arra vannak felkészítve, hogy a GPS-szel alakítsanak ki együttműködést.

Van azonban megoldásuk az oroszoknak, de addig is, amíg a GLONASS rendszereket telepítik, a hagyományos navigációs megoldásokat kell használniuk a pilótáknak. Ennek oka nem csak az említett zavarás, hanem az is, hogy a GPS-t használó gépek útját, indulási és érkezési helyeit nagy pontossággal látja az Egyesült Államok arra hivatott állami szerve.

Most tehát itt is megtörténik egy átállás, ami egy újabb lépés abba az irányba, hogy újra kétpólusú világban éljünk. És igen, Kína megiont ott van…

Ajánlott Cikkek