Magyarság Történelem Történelem Videók

Soha nem lehet tudni! Mi van, ha gőzmozdonyt kell irányítani?

… akkor tudunk segíteni! Persze ez így nem igaz, ha megmutatjuk egy zongora elemeit, akkor attól még senki nem fog tudni zongorázni, de azt azért nem árt tudni – ha például a Vasúttörténeti Parkba látogat az ember -, hogy mi az a sok „bizgentyű egy gőzmozdony vezérállásában.

Borítóképen: A modern személyvonat mozdonyának vezérállása, 1929-ből

Nézzük tehát, hogy milyen szerkezeteket helyeztek el a mérnökök a vezérállásban, melyek elengedhetetlenek a mozdony irányításához, és még jópár más dologhoz, ami egy gőzmozdony munkáját segíti!

Egy kicsit talán nagyobb felbontásban a kép ismét:

1. Fűtőajtó. — 2. Gőzszabályozó fogantyú. 3. Vízállásmutató készülékek. — 4. Vízállásmutató próbacsap. — 5. Lefúvató cső. — 6. Gőzfűtési váltó. — 7. Tápkészülék gőzbeeresztő. — 8. Segédfúvó. — 9. Füstszekrény locsoló. — 10. Gőzfűtési elzárószelep. — 11. Változtatható fúvó. — 12. Gőzsípfogantyú. — 13. Hamuszekrény kiürítő. — 15. Kormányemeltyű. — 16. Sebesség mérő. — 17. Fékező csap. — 18. Locsoló váltó. 19. Locsoló tömlő. 20. Kenőszelence a légkompresszorhoz. — 21. Kenőszelence a tápszivattyúhoz. — 22. Üzemfeszmérő. — 23. Túlhevített gőz hőfokmérő (pyrometer). — 24. Tolattyúszekrény feszmérő. — 25., 26., 27. Westinghouse feszmérők. — 28. Tápszivattyú löketmutató. — 29. Gőzfűtési feszmérő. 31., 32. Hátsó légajtók vonórúdja. — 33. Hátsó kazántartó és löklabdacsúszólapok kenőszelencéi. — 34. Gőzfűtési vezeték (hátra). — 35. Mozdonyvezető, fűtő ülése.

Nem mondjuk, hogy minden egyes kifejezéssel tisztában vagyunk – különösen a „löklabdacsúszólapok” titokzatos valamik… -, de érdemes lehet kissé átböngészni, mert bizony kiderül, hogy mozdonyvezetőnek lenni nem volt ám olyan nagyon egyszerű feladat!

Már csak azért sem, mert az ülést bizony nem vitték túlzásba…

Talán nehéz bogarászni az alkatrészeket, ezért itt egy 424-ről készült videó, amiben nagyban szerelnek a szakik:

Ajánlott Cikkek