Hírek

Tatra: az új ukrán csapásmérő!

Miután a KrAZ kilehelte lelkét – Béke poraira! – mostanság a Tatra tehergépjármű gyártó alvázára szerkesztett gépekre kell megalkotni a valamikori szovjet technológia (BM-27 Uragan) helyére lépő mobil rakéta kilövő rendszereket. Pénz van – arra, hogy vásároljanak, de arra nincs, hogy gyártsanak… -, így nincs akadály, érkeznek az új gépek, a háborús uszítás eszköztára gyarapodik, az ukrán állampolgárok pedig – legalábbis akik nem ukrán nemzetiségűek… – nyomoroghatnak tovább!

A történések politikai vetületeit/okait mindenekelőtt szerettük volna közölni, de mi most mégsem ezt fogjuk górcső alá venni, hanem a technológiát, ami hamarosan hadrendbe áll Ukrajnában.

Tatra = Ledwinka. A zseniális tervező, a Bécs melletti Klostenburg szülöttje. Furcsa lehet, de a Tatra első Ledwinka féle alkotása egy személyautó volt 1923-ban (!), ami minden olyan elemi összetevőt tartalmazott, ami miatt ma egy Tatra tehergépkocsi olyan különleges, hogy előszeretettel alkalmazzák a világ legzordabb körülményei között is, és amiért az ukrán katonai vezetők is alkalmasnak találják a ZIL-135 és később, az ukrán gyártásban a KrAZ-63221RA helyett. Előbbi (vagy annak utódai) nem hozzáférhetők, utóbbi a csőd okán nem gyártott típus…

Mi ez a Tatra-féle koncepció? Nem újkeletű találmány, de igen bevált megoldás, ezért pedig kevés kivétellel a tehergépkocsik, és nehézjárművek alváza az úgynevezett létraalváz. De nem a Tatra-nál! Itt egy úgynevezett gerinccsöves kialakítású és lengőtengelyes megoldást alkalmaznak. Nincs tehát klasszikus alváz, hanem egy csövekből álló rendszer van, és ebben a rendszerben kapnak helyet a hajtás elemei, melyek így védve vannak a külső behatásoktól! Íme:

A koncepció lassan 100 éves, és kiállta az idők próbáját! Nem véletlen, hogy a Skoda mellett is megmaradt, és a tervgazdálkodás kötöttsége mellett is képes volt életben maradni, sőt, akkoriban olyan termékeket állított elő, ami például Fidel Castro figyelmét is felkeltette! A kubai vezető előszeretettel közlekedett Tatra 603 nevű, ikonikus autóval. Igen, ez személyautó, méghozzá nem is akármilyen!

Sajnos már régen nincsenek ilyen autócsodák (a léghűtéses, farmotoros koncepció rég kihalt, de azt azért meg kell jegyeznünk, hogy Ledwinka és Ferdinand Porsche jó barátságban voltak, és nem feltétlen véletlen, hogy a Bogár feltűnően hasonlított a Tátrára, különösen a Tatra V570-re), Barényi Bélák (ő a Bogár-koncepció megalkotója!) nem születnek minden nap!

Soha el nem dönthető vita övezi a világ legnagyobb darabszámban előállított autójának eredetét, ezért inkább nézzük meg, hogy mozog a mai Tatra, amit kifejezetten katona célra szántak!

És mit tud az ukrán védelmi minisztérium programja keretében kifejlesztett MLRS rendszer? Míg a szovjet BM-27 Uragannal 35-40 km között volt a rakéták hatótávolsága, addig az új MLRS-rendszerrel már 35-65 km közötti távolságra lévő célpontokat is el tudnak találni. Nem tűnik komoly előrelépésnek, de ezek a fegyverek kifejezetten kisebb hatótávolságokra méretezettek, nézzük tehát mit tud!

A gép meggyőzően mozog a terepen, és a fegyver ereje is lenyűgöző. Az már egy más kérdés, hogy orosz oldalon mi tudnak bevetni ellene, illetve kivédésére, de ez már egy másik cikk témája lesz…

A végére egy kis vidámság egy több, mint 700 lőerős rally Tatra-val:

Ajánlott Cikkek