Hírek

Tengerre szállt a világ egyik legnagyobb nukleáris meghajtású hajója

Nem is olyan régen adtunk hírt arról, hogy hadrendbe állt a Poszeidon-t hordozó Belgorod tengeralattjáró, ami – legalábbis hosszát tekintve – a világ legnagyobbja lett, miután a még ma is szolgálatba álló Dmitrij Donszkoj tengeralattjárót is felülmúlja méreteivel.

A döbbenetes méretek mindkét egységnél komoly jelentőséggel bírnak, ugyanis A Dmitrij Donszkojt ballisztikus rakéták indítására fejlesztették ki. A ’90-es években ugyan volt egy hosszas üzemszünet, de aztán 2010-re – egy komolyabb fejlesztés után – a Bulava ballisztikus rakéták indítására tették alkalmassá.

A Belgorod azért már egy „másik kávéház”, ugyanis ennek az egységnek a méreteit inkább más a Poszeidon távirányítású torpedók határozzák meg, melyek hatótávolsága 10.000 km, 1.000 méteres mélységig képes merülni, és nukleáris robbanófejek szállítására tervezték a part menti infrastruktúra megsemmisítésére – méretük pedig teljesítményükhöz méltóan nem is kicsi, ugyanis önálló atommeghajtással rendelkeznek…

Hogy miért kell most egy több, mint 40 éves tengeralattjárót megtartani a hadrendben, amikor korábban arról volt szó, hogy a felújítás költségéből két darab Borei-osztályú egység építhető? Nos, azért, mert ez az egység készen van, létezik, míg az új egységek építése nyilván hosszasabb időt vesz igénybe. Egyébként azok is készülnek, mert sem energiát, sem pénzt nem vont el a felújítás az új projektektől. De nézzük, mit tud az „őskövület”:

A téma ma azért különösen fontos, mert a Kínát ért amerikai provokáció a tengeri katonai képességek próbája lehet, ha az tényleges fegyveres konfliktusba torkollik.

Ajánlott Cikkek