Több, jobb, erősebb: a Csepel D450, a nagytestvér
A Csepel ikonikus D344-ese mellett kissé halványabb emléke van a D450-es sorozatnak, amit a nagyobb teherbírású testvérnek szántak, ennek megfelelően ebből már létezett nyergesvontatós kivitel is. Ezt a teherautót 5 tonna terhelésre tervezték, 1958-tól a gyártás közel 20 éve alatt 25.300 darabot gyártottak belőle, ami – talán meglepő lehet -, de háromszorosa a D344 gyártási darabszámának.
Borítóképen: Csepel D450, nyergesvonatató, tartálykocsival
Ez azzal együtt is érdekes, hogy a D344 típusaival egyidőben gyártották (D344: 1961-1975), ami ugyan eredetileg 3 tonnás terhelhetőségű volt, de később megjelentek belőle nagyobb teherbírású változatok is, és a D 344.02 már egyenesen 5 tonna teherbírással készült!
Meg kell jegyezni, hogy a két típus között a legnagyobb különbség az volt, hogy míg a D344 kifejezetten katonai célokra készült a Magyar Néphadsereg számára (persze került más felhasználásra is, de nagyságrendekkel kisebb számban!), míg a D450 a polgári felhasználást célozta.
Persze ez sem volt teljes mértékben igaz, mert a D450 is szolgált a seregben, de esetében meg a katonai felhasználás volt sokkal kisebb súlyú. Azt mindenesetre tudjuk, hogy az Afrikaexpedíción használt kétkerékhajtású, de zárható differenciálművel és dupla tetővel, valamint ÁMG felépítménnyel ellátott változatokhoz hasonlók szolgáltak a hadsereg kötelékében.
Az alapváltozat technikai adatai a következők voltak:
A történethez tartozik, hogy a D450-et szerelték hathengeres motorral is, de ilyet a D700-as szériában is alkalmaztak, és annak is volt nyerges változata. A Kázmér alu-vezetőfülkéjével, és általában korszerűbb felépítésével nagy valószínűséggel kannibalizálta a hathengeres 450-et, ami viszont olcsóbb volt.
Ahogy a többi Csepelnek, így a 450-es sorozatnak is a KGST korábbi döntése adta meg a kegyelemdöfést, mert ugyan speciális változatokat a specializáció után is gyárthatott a Csepel, de ezek darabszáma, és persze előállítási költsége okán egyre kevésbé tudtak nyereséget termelni…
És a végére egy érdekesség. A D-450 elég nagy hasonlóságot mutat a Rába Super egyes verzióival. Nem azt mondjuk, hogy a Csepel másolat volt – attól azért több lülönbség van! -, de mégis érdekes a hasonlóság: