Tudta? Eredetileg propaganda eszköz volt a Sport szelet
E sorok írója gyermekkorában már nem tapasztalta, hogy az akkor is igen népszerű édesség valamilyen propagandát szolgált volna, pedig akkoriban, amikor 1953. augusztus 20-án, a Népstadion megnyitására elkészült az első Sport szelet, mindent a pártállam szolgálatába állítottak. Miért pont egy édesség sem maradt volna ki? Szerencsére a ’70-es évek végére lekopott a politikai máz, de megmaradt sokunk kedvence, a Sport szelet!
Borítóképen: Egy idő után lekerül minden más felirat, a politikai “kivonult” a Sport szelet világából
Ez az ikonikus csoki már csak azért sem maradhatott ki a szórásból, mert kifejezetten a rendszert szolgáló céllal alkották meg;
A Magyar Dolgozók Pártja szovjet mintára elindította az MHK kampányt, azaz a “Munkára, harcra kész!” megmozdulást, a Sport szeletet eredetileg MHK Sport szelet elnevezéssel forgalmazták.
Az MHK tulajdonképpen az akkori idők sport-tömegmozgalmának rövidítése volt, és a sport, a testnevelési rendszer megreformálását tűzte ki célul. Ha a rendszert adottnak tekintjük – akkor az volt! – mai szóhasználattal élve a Sport szelet egy promóciós termék volt.
Ez a finomság egy étcsokoládé-bevonatú, rumos ízű csokoládészelet, amelyet a Csemege Édesipari Vállalat gyártott 25 grammos kiszerelésben, az első időkben még kézműves technikával. Kétrétegű, impregnált alufólia csomagolását kívül zöld színű papír borította, egy diszkoszvető figurájával, amit Szécsényi Józsefről, a sportág jeles művelőjéről mintáztak.
A történetben itt van némi bizonytalanság, ugyanis Dr. Szécsényi József így nyilatkozott arról, hogyan és mikor került a róla formázott alak a csomagolásra:
„Az 1960-as, 58,26 méteres nagy dobásom után lettem csokireklám, az arról készült fotót jelenítették meg a borítón. Nem foglalkoztam akkoriban a jogdíjjal, vagy az esetleges jövedelemmel. A csapattársaim és barátaim sokáig ösztökéltek, kérdezzek rá, mi járhat ezért, de nem igazán törődtem vele.”
Fontos az évszám, ugyanis az 1956-os forradalom után a gyártás MHSZ Sport szelet néven folytatódott a Budapesti Csokoládégyárnál. Ha tehát a történet 1960-ra datálható, azaz Szécsényi József alakja akkor jelent meg a csokoládén, azt nem gyárthatták MHK felirattal, vagy eredetileg is diszkoszvető volt a csomagoláson, de az kezdetben nem Szécsényi József volt…
Vagy – és talán ez a legvalószínűbb! – Dr. Szécsényi József nem emlékezett pontosan, ugyanis sportpályafutása nem 1960-ban kezdődött, első jegyzett sikerét 1953-ban érte el, mikoris a magyar bajnokságban harmadik helyen végzett, szeptemberben 51,26 méterre dobta a szert, az év végi európai ranglistán pedig immár a kilencedik volt.
Valójában ennek sok jelentősége nincs, a lényeg az, hogy a későbbi időkben a „politikai bevonat” lekopott, viszont a Sport szelet éppen olyan finom marad, mint előtte volt!
Ennek köszönhette a gyártó, hogy olyan kereslet mutatkozott a termék iránt, hogy már a gyártóegységek vezetői is beálltak dolgozni, sőt harmadik műszakban még az osztályvezetők is csokoládét készítettek.
Ekkoriban még mindig kézműves termék volt a Sport szelet, így nagyjából minden kézzel készült a gyártási folyamat során.
Ám a csokoládészelet iránti kereslet az évtizedek során oly mértékben növekedett, hogy – egy jókorát ugorva az időben – 1981-ben már a Kalocsai Sütőipari Vállalat is beszállt az olcsó és népszerű termék gyártásába, hogy a fogyasztói igényeket ki tudják elégíteni.
1993-ban a privatizáció során az addig állami tulajdonban lévő Csemege Édesipari Vállalatot megvásárolta a Kraft Jacobs Suchard Kft.
A választékot viszont bővítették, hiszen a kilencvenes években megjelent a Sport szelet XL, amely 12 grammal több csokit jelentett a rajongóknak, 2002-ben pedig piacra dobták a Sportszelet XXL tejes, majd fehércsokoládés változatot, sőt 2005-től jégkrémként is kapható volt.
Ezzel együtt 1993-ban megváltoztatták a márka arculatát, a diszkoszvetőt száműzték a csomagolásról, csak a zöld és sárga szín maradt.
Ezekben az években készültek azok a máig is emlékezetes reklámok, melyek sokaknak beégtek, biztosan sokan emlékeznek rájuk…
Ésa végére egy “modern kori” reklám: