Vélemény Vélemény-cikkeink

Új elmélet az orosz támadásra

Elég erős elmélet jutott eszünkbe, amikor a Világgazdaság cikkében azt olvastuk, hogy „kedden kerül az orosz törvényhozás alsóháza, a duma elé az a határozati javaslat, amely felszólítja Vlagyimir Putyint, hogy ismerje el önálló államnak a két szakadár ukrán területet, az úgynevezett luhanszki és donyecki köztársaságokat.”

Borítóképen: Kirgiz katona a Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezete színeiben, Almati, 2022. január (forrás: Az Orosz Föderáció Védelmi Minisztériuma via commons.wikimedia.org, szerző: Az Orosz Föderáció Védelmi Minisztériuma, licenc: CC BY 4.0)

Azt pontosan tudjuk, hogy a területen nem „csak” orosz nemzetiségűek vannak többségben, hanem vélhetően orosz állampolgárok is, hiszen Moszkva állampolgárságot biztosít a szakadár területeken élők számára. Már ez is lehetne érv, hiszen Ukrajna a kisebbségekkel meglehetősen mostohán bánik – és erre kifejezetten az orosz kisebbség a hivatkozási alap! -, de lehet találni ezzel együtt aztán tényleg ütősnek mondható érvet is!

Igen, amennyiben megtörténik, hogy a Kreml szuverén országként elismeri a két szóban forgó területet, akkor akár még az is megeshet, hogy nagy hirtelen felvételt nyernek a Kollektív Biztonsági Szerződés Szervezete (KBSzSz) tagjai sorába!

Márpedig a KBSzSz-nél is létezik olyan pontja a szervezet alapszabályának, miszerint egy tagot ért támadás esetén a többi tag is megtámadottnak minősül, és így együttesen lépnek fel az agresszorral szemben. Csakúgy, mint a NATO 5. cikke szerint…

Mint tudjuk a KBSzSz katonai erejének jó 85-90%-át az orosz képességek adják, akik pedig éppenséggel pontosan ott tartózkodnak, ahol a beavatkozásra sort kell keríteni. Nem ám azért, mert Moszkva azt szeretné, hanem azért, mert szerződéses kötelezettségeit teljesíti!

Az elmélet gyenge pontja, hogy a Nyugat nyilván nem tekinti legitimnek sem a szakadár területek vezetőit, sem magukat a szakadár területeket, de Fehéroroszország akár precedens is lehet (ott sem ismerik el Lukasenkát legitim vezetőnek!), hiszen amikor gazdasági uniós szerződést kötöttek Oroszországgal, a Nyugat nem ágált ez ellen. Lehet, hogy akkor nagyot hibáztak? Nem tudni, ahogy azt sem, hogy azt sem, az elmélet mennyire áll közel egy valós forgatókönyvhöz.

Minden esetre a történések ilyen irányú vargabetűje azt eredményezné, hogy a nem NATO tag Ukrajna állna szemben két KBSzSz tagországgal, így pedig egy esetleges ukrán támadásra adott orosz reakció – nem kicsit ingatag jogi alapokon… – indokolhatóvá válik!

Innen pedig tényleg már csak egy lépés egy népszavazás kiírása, és a két „ország” beintegrálása Oroszországba…

Kérdés, mit lépne ebben az esetben a Nyugat!

SZAVAZÁS!

Ajánlott Cikkek