Unitas? Nem ismeri? Pedig autók és motork százait készítették!
Talán sokan nem ismerik ezt a vállalatot, pedig nagyságrendileg 500 Tatra licensz alapján készített autót adott át a vevőknek. A vállalat a mai források szerint 1920-1921-ben alakult meg, ami cégjogi értelemben feltehetően igaz is, de nem volt előzmények nélküli!
Borítóképen: Az úgynevezett kis Tatra nyitott változata Unitas kivitelben
Miért lehet helyesebb az 1911-es dátumot megjelölni? Mert az igaz ugyan, hogy az Unitas elődjét katonai karbantartási célra hozták létre, de a személy- és teherautó-javítás mellett, 1915-ben Romanic Branko műhelyparancsnok és Fellner Simon műhelyvezető tervei alapján páncélautót készítettek, amelyet a tervezők neveiből „Romfell” névre kereszteltek. A járművet harci gyakorlaton mutatták be. Jó szereplése ellenére több darab készítésére nem kaptak megbízást.
„A vállalat 1911. évben alapíthatott s a világháború alatt, mint a hadseregfőparancsnokság központi automobiljavítóműhelye szerepelt. Időközben rendkívül kibővült és ezidőszerint Magyarország legrégibb és legnagyobb automobiljavítóműhelyét reprezentálja” – írta az Auto és Motorujság 1931. július 1.-i száma.
A háború után a hadsereg igényei messze elmaradtak a korábbiaktól – forrás sem volt, és a győztes hatalmak sem engedték a hadsereg fejlesztését, sőt inkább romboltak tovább… -, ezért a kihasználatlan eszközökre építve kezdte meg működését az új vállalat.
1922-ben már saját tervezésű autóval jelentkeztek, de nem sok sikerrel, ebből aztán nem lett sorozatgyártás. Ez a kisautó egyébként nyitott, csővázas karosszériáival készült. Motorja öszvér volt, egy kiselejtezett motorból építették össze. A kocsi márkaneve a műhelyfőnök Fellner és a tervező, az osztrák származású Fritz nevéből „Fefri” lett. Mivel ez a modell nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, nem áldoztak a további kísérletekre. Fritz ezért megvált a cégtől, a kocsi pedig több évi hányódás után az ócskavasba került.
1924—25-ben készítettek néhány páncélautót is. A gyakorló páncélkocsik Laurin & Klement, valamint Benz alvázakra készültek, forgatható géppuskás páncéltoronnyal. Egyrészt ez sem lett siker, másrészt a politikai helyzet sem kedvezett a katonai gépjárművek gyártásának…
Így maradt a javítás és karbantartás, de ez nem foglalta le teljes egészében a kapacitásokat, ezért folyamatosan azon volt a cég vezetése, hogy autógyártásba fogjon. És ott volt a nagy dilemma:
Igény igenis volt a közúti gépjárművekre, ugyanakkor nem volt elégséges fizetőképes kereslet…
Az autó után motorkerékpár-készítésbe fogtak. A 100 cm3-es, hörgőszelepes, dekompreszoros motorral készült szíjhajtású kismotorjuk, melyet taposópedállal lehetett beindítani, már sikerültebb volt. Az üzemtulajdonosok neveiből (dr. Doctor, Kádár és Fellner) alkotott „DKF” márkájú kismotorok 1926-ig készültek, összesen mintegy 120 került belőlük piacra.
Az 1920-as évek közepén állt rá a gyár a gépkocsira szerelt komplett tűzoltóegységek gyártására. Ezek könnyen megtéveszthetik a későbbi idők kutatóit, mert azokon az alvázat készítő autógyár márkajelzése helyett, saját cégijelzésük volt található. A hűtőn (melyet sok esetben külön készíttettek) a TD embléma, a kerékcsavarokon pedig a Tendloff Dittrich felirat volt olvasható.
Ebben a helyzetben egész egyszerűen nem érte meg saját gépkocsit – annak minden alkatrészével együtt – kifejleszteni, így a kooperációban látták a megoldást. Erre viszont csak 1928-ban nyílt lehetőség, de a kezdeti időkben a kooperáció is csak annyit tett, hogy az Unitas a Ringhoffer konszernhez tartozó cseh Tatra autógyár magyarországi képviseletét láthatta el.
Ezek után azonban megnyílt a lehetőség arra, hogy a kész alvázakra immár az Unitas készítse el a karosszériát, így megszületett az Unitas-Tatra!
Öt év alatt körülbelül 500 Unitas-Tátra gépkocsit állítottak elő az üzemben. A gazdasági válság idején saját járműveiket visszavásárolták, és a karosszériák átépítésével bérautó-fuvarozó és taxi részleget is működtettek. A cég 1933-ban felhagyott a karosszériák építésével, de a Tátra márka képviseletét 1948-ig, az üzem államosításáig ellátta.