Magyarság Történelem

Vajon mit tudhat? Leopard 1965-ből

Nem is olyan régen 2023 augusztus vége felé röppent fel a hír, hogy a müncheni Krauss-Maffei Wegmann leszállította a Magyar Honvédség első Leopard 2A7HU típusjelű harckocsiját. A Zrínyi honvédelmi és haderőfejlesztési program keretében 44 darab ilyen páncélost, illetve oktató, harci műszaki mentő, hídvető tankokat rendelt a kormány. Mi most nem ezzel a géppel foglalkozunk, hanem az előddel, amiről már 1965-ben egészen pontos információkkal rendelkeztek a hazai szakértők.

Borítóképen:

Azt nem tudjuk – és nem is kutatjuk -, hogy miként jutottak hozzá az információkhoz, de mindenképpen érdekes, hogy az első ilyen harckocsi 1965. szeptember 9-én gördült ki a gyártó a Krauss-Maffei Művek járműszereldéjének kapuján, cirka két és fél év múlva már a Haditechnikai Szemle (1968. I. szám) egy egészen pontos leírást ad a járműről!

És annak is nagy a valószínűsége, hogy az információk már korábban is rendelkezésre álltak…

MI nem vagyunk nagy szakértői a fegyvereknek és a katonai eszközöknek, így a részletes ismertetésbe nem is megyünk bele, csak egy pár adatot közlünk, illetve pár képpel illusztráljuk azt, hogy bizony akkoriban minden apró részletet ismertek a vasfüggöny keleti oldalán.

  • Súly: 30 t (42,2 t),
  • motor: mindenevő, léghűtésű, 30 LE/t fajlagos teljesítményű (24,2 LE/t),
  • hatótáv: 350 km (600 km),
  • legnagyobb szélesség: 3.150 mm (3.250 mm),
  • rugózás: torziós vagy hidropneumatikus (torziós).

Zárójelben azokat az adatokat tüntettük fel, melyek – miután ez a típus már „kifutott” – szabadon elérhető. Ezek többsége azért mutat különbséget, mert a felszereltség, illetve a mérési módszer (száraz tömeg, teljes menetkész tömeg stb.) jelentősen eltérhetnek, ellenben a motor esetében azt gondjuk, hogy nem volt hiteles információ, mert sem a hatótáv, sem a teljesítmény terén nem sikerült pontos információkat szerezni. De az is lehet, hogy mikor rendszerbe állt a Lepord 1, már nem ezzel a motorral szerelték, ugyanis a motorról is pontos rajzok álltak rendelkezésre, így nehéz lenne azt hinni, hogy a teljesítmény-adatokat nem ismerték…

Ezzel együtt is azt mondjuk, hogy igencsak alaposan ismerhették a gépet, ugyanis meglepően pontos rajzokon mutatták be a jármű szerkezetét:

A harckocsi általános felépítése: 1 torony,2 páncéltest,3 harckocsi ágyú, 4 távmérő,5 parancsnokifigyelőműszer,6 géppuskatartó,7 parancsnoki búvónyílás ajtó,8 figyelő prizma,9 töltőlövész búvónyílás ajtó,10 sugárvető tárolóláda, 11 tartókeret,12 kedvező berendezés,13 lőszermálházó nyílás,14 motor,15 ventillátor,16 fékberendezés,17 vízhűtő,18 erőátvitelimű,19 kipufogódob,20 lánchajtókerék,21 gázolajtartály, 22 feltöltő tartály,23 akkumulátorok,24 az ABV védelmi berendezés
A Mercedes—Benz-féle mindenevő Diesel-motor
A motor keresztmetszete 1 porlasztóház a porlasztóval, 2 üzemanyag túlfolyócső,3 vízcső,4 „szívócső”,5 bütykös tengely bal,6 adagoló szivattyú,7 olaj főnyomó vezeték,8 bütykös tengely jobb,9 lökőtalp,10 szelepemelő, I1 szelephimba a szívószelephez,12 szelephimba a kipufogó szelephez,13 szelepvezető,14 szívószelep,15 kipufogószelep,16 kipufogócső,17 olaj hűtő hőkicserélő, 18 feltöltő, jobb,19 áteresztőszelep20 indítómotor,21 a nyomó olaj szivattyú metszete,22 olaj előmelegítő hőkicserélő az olajtartályban,23 fekvőcsapágy fedél,24 ferpattyúcsap,25 váltakozóáramú generátor,26 hajtókar,27 hengerpersely,28 dugattyú,29 izzító gyertya, *30 előkamra,
A harckocsi nézeti képei

És mivel tud többet a Leopard 2? Nos, ez is nagyon felszereltség- és specifikáció függő, de az elektronikai- és fegyverrendszerek terén jelentős előrelépés volt, ahogy a súlyban, méretben is…

  • Súly: 62 t,
  • motor: mindenevő, 24,2 LE/t,
  • hatótáv: ~300 km,
  • legnagyobb szélesség: 3.700 mm,
  • rugózás: torziós.
Leopard 2

Ezek az adatok önmagukban természetesen semmit nem jelentenek, hiszen nem szólnak például az világon egyedülálló módon kialakított reaktív páncélzatról, vagy a minden körülmények között, durva terepen is mindig pontosan célratartó ágyúról, és még nagyon sok másról sem.

Miért hát ez a cikk? Azért, mert a mostanában érkező harckocsik első megjelenése a magyar szaksajtóban 55 éve volt, akkor, amikor senki nem gondolhatta, hogy ma már az akkor nyugati jelzővel illetett technika teljesen természetes.

Ajánlott Cikkek