Épített örökség Felvidék Magyarság Tájak/korok Történelem Történelem Videók Világ

Van is, meg nincs is: Vágvölgyi Vasút

Helyesebben nem veszett az el, hiszen most is fővonal, méghozzá a Pozsony-Kassa vonal egy része, illetve Krakkó, Prága és Berlin is ezen a vonalon érhető el. Ez a vasút tehát abban az értelemben veszett el, hogy ma már egyetlen métere sincs Magyarországon.

Borítóképen: A Vágvölgyi Vasút térképen

A Pozsony-Nagyszombati Első Magyar Vasúttársaság 1838. január 22-én alakult meg, majd 1839-ben már vasútépítési koncessziót is kaptak. Az építkezés meg is indult, Pozsony városa telkeket ajánlott fel az építkezéshez, és vállalta, hogy megvásárolja a társaság 300 részvényét.

Ezen a vonalon 1840. szeptember 27-én indult meg a forgalom (egyelőre még csak Pozsony és Szentgyörgy között), 1846-ra pedig a teljes tervezett szakaszon (Pozsony és Nagyszombat/Szered között megindult a forgalom, de egészen 1872-ig lóvontatást alkalmaztak!

Mégis ez a vonal lett az alapja a Vágvölgyi Vasútnak, hiszen ezt a céget vásárolta meg 1871-ben az újonnan alapított Vágvölgyi Vasút.

A koncessziót a Magyar Királyság adta 1872-ben egy normálnyomtávú gőzüzemű vasút építésére. A koncesszió része volt a Nagyszombati, a Trencséni és a Pozsony-Soproni szárnyvonal is. Egy további pályaszakaszra volt szükség, hogy megteremtse az összeköttetést a Kaiser Ferdinands-Nordbahn (KFNB) hálózatával az osztrák Lundenburgnál (ma: Břeclav).

Pénzügyi nehézségek miatt csak a Pozsony- Nagyszombat-Trencsén-Szered vonal épült meg és állt üzembe a koncesszióba tartozó további vonalakat 1878-ig nem építették meg.

1879-ben a vasúttársaság eladta 138,428 km-es vonalhálózatát a magyar államnak.

A Magyar Királyságtól 1882-ben azonban egy vonalcsere részeként az Államvasút-Társaság-hoz (ÁVT) került. Ugyanakkor az építést folytatták tovább Zsolnáig, ahol csatlakozott a Kassa-Oderbergi Vasúthoz és elágazott a Vlaratalbahn felé melyre az Osztrák–Magyar Államvasút-Társaság (ÁVT/OMÁV) kapott koncessziót. Ezen a két szakaszon 1884-ben és 1887-ben indult meg a forgalom.

1891-ben a Vágvölgyi Vasutat az ÁVT valamennyi magyarországi pályaszakaszával együtt államosították.

A vasútvonal ma is létezik. Ma ŽSR vasúthálózatának része. A vasútvonal Pozsony-Trencsén közötti szakasza a Pozsony-Kassa fővonal része.

Ajánlott Cikkek