Viadukt Budapest belvárosában? Úgy ám, nem is akárhol!
„A villamosok továbbra is a mindennapi élet részét képezik Budapesten, ahol összesen 155 kilométernyi villamosvonal található. A város pesti oldalán a 2-es villamos a Duna ívét követi. Így lehet a legjobban megnézni a Parlament épületét és a túlparti Budai Vár panorámáját. Üljön a folyóhoz legközelebbi oldalon a legjobb kilátásért” – írta a National Geographic 2010-ben a világ legszebb villamos vonalainak bemutatásában.
Borítóképen: A viadukt – de hol lehet?
A budapesti 2-es vonalat a hetedik helyre sorolták, mi pedig – miután ez ízlés béli kérdés – nem vitatkozunk, csak annyit teszünk hozzá, hogy számunkra ez a világ legszebb villamos vonala!
De hogy jön ide egyáltalán a viadukt szó? Nos, a vonal egy része igen különleges kialakítású, ugyanis a rakpart egy részére telepítették, de nem a rakpart magasságában, hanem egy vasszerkezettel a rakpart szintjétől „egy emelettel” feljebb!
És ez az a szerkezet, melyet a korabeli sajtó viaduktnak nevez!
A viadukt definíció szerint
Egyfajta híd, amely közlekedési vagy szállítási kapcsolatot teremt valamely hegyszoros, völgy, út, vasút, folyó, egyéb víztömeg, vagy más fizikai akadály két oldalán elhelyezkedő területek között. A hídnak egyúttal biztosítania kell az áthidalt akadályon zajló forgalom (pl. közút, vasút, hajózás) számára szükséges szabad teret (űrszelvényt).
A definíció mutat rá, hogy a 2-es villamos tényleg viadukton halad, ugyanis a rakpartról a sínek másik oldalára átjárókat biztosít a gyalogosok számára, és a rakpart, valamint a pályaszerkezet között a villamos-berendezések mellett eredetileg raktárakat alakítottak ki.
A vonal egyébként a Jászai Mari térről indul – itt még nem a Dunaparton halad -, majd az Országházat szintén a város felőli részen kerüli, majd pedig a felső rakparton halad – itt szélesebb a rakpart, így nem alkalmaztak viaduktot. A Széchenyi Lánchíd után kezdődik az a szakasz, melyen a viadukt épült – ez a város felől a Dunakorzó – és valamivel az Erzsébet híd előtt zárul.
Érdekes tehát, de igaz, hogy voltaképpen nem csak a Dunát keresztező, az folyón való átkelést segítő hidak vannak Budapesten, de a Dunával párhuzamosan is van egy!
A viadukt 1900-ban épült, nem agészen fél év alatt, és tervezték maghosszabbítását – illetve leágazását – egy földalatt vezetett pályával is, de ez végül nem valósult meg.