Magyarság Nagyjaink Történelem Történelem Videók

Victor Vasarely, aki „szemünk recehártyáján közvetlen ingert okoz”

Őt tekinthetjük az optikai festészet – vagy „op-art” – legjelentősebb képviselőjének, mind életműve, mind számos elméleti munkája révén, amelyekben egyebek között a mozgást úgy jellemzi, mint „azt az erőszakot, amellyel a szerkezetek szemünk recehártyáján közvetlen ingert okoznak”.

Borítóképen: Vasarely egyik jól ismert műve

1906. április 9-én született Pécsett, Csiszár Győző néven. Anyja a Nagyszombatból származó Csiszár Anna, apja a Temesvárról Budapestre költözött Vásárhelyi Győző (Viktor) Lajos főpincér. Vasarely gyermekéveinek egy részét Pöstyénben töltötte.

1908-ban a család Budapestre költözik. A gyermek neve megváltozik: ezentúl Vásárhelyi Győző. A vendéglátás és a színház világa veszi körül: nagynénje, Vásárhelyi Vilma a Nemzeti Színház színésznője, majd a Fővárosi Orfeum és a Tarka Színpad tagja.

1921−1925 Francia és német nyelvű üzleti levelezést tanul és szerez felső kereskedelmi iskolai érettségi bizonyítványt.

1922 Podolini-Volkmann Artúr Szabad Képzőművészeti Rajz- és Festő- iskolájába (Újpest, Váci út 15.) jár esti aktrajzolásra, emellett megtanulja a festék-előállítást, a vászonalapozást, a keretkészítést.

1925 Segédkönyvelő a „Labor” Gyógyszer- és Vegyészeti Gyárban; itt kapja első reklámgrafikusi megbízásait is. Orvostudományi tanulmányokban mélyed el.

1929−1930 Beiratkozik a budapesti Bauhaus-iskolaként megnyíló Műhelybe, amelyet 1928-ban alapítanak festők, építészek, technológiai szakemberek (köztük Bortnyik Sándor és Molnár Farkas), akik előzőleg jelen voltak az Új Építők Társaságának megalakulásánál is. Vásárhelyi 1929 őszén csatlakozik az ekkor a VI. kerület Nagymező utca 3. alatti, tetőtéri műterem – lakásába költöző Bortnyik Sándor saját reklámgrafikai Műhelyéhez. Reklámgrafikát, tipográfiát, modern designt, film- és színpadművészetet tanul mesterétől. Itt találkozik Spinner Klára (1909–1991) tervezőgrafikussal.

1930 Párizsba költözik. Házasságot köt Spinner Klárával; két fiuk születik: André (1931) és Jean-Pierre, művésznevén: Yvaral (1934–2002). Vasarely francia nyomdáknak (Draeger, Devambez, Agence Havas) dolgozik.

1933: a budapesti Ernst Múzeumban bemutatja a francia megbízásokra készült grafikáit.

1935-ben orvosi kiadványok reklámmellékleteit készíti Roger Bessard kiadójában, akivel társul, ezzel anyagi helyzete biztossá válik. Művészi grafikai tervezést oktató saját szabadiskola alapítását tervezi, de terve nem valósul meg.

1939 A párizsi Flore kávéházban megismerkedik a divatszalont vivő Denise Renével (szül. Denise Bleibtreu, 1913–2012).

1942−1943 Képzőművészeti alkotásokat készít. A trompe-l’œil- és a különféle figuratív elemeket illogikusan egymás mellé helyező képeivel elnyeri a szürrealista André Breton érdeklődését.

1944. február 13-án Párizsban megnyílik a Galerie Denise René (rue La Boétie 124.) első kiállítása, Vasarely rajzai és grafikai kompozíciói címmel. Vasarely ettől kezdve Denise Renével közösen alakítja ki a galéria művészeti programját. 1929–1939/1945 közötti éveit később Grafikai korszakának, a kezdeti figuratív és gesztuális festői periódusát pedig, sikerei ellenére, Tévutaknak nevezi.

1946−1951 A Galerie Denise René a geometrikus absztrakt, majd a kinetikus művészet kizárólagos képviselete felé indul a Peintures abstrait (Absztrakt festészet), I er Salon des Réalités Nouvelles (Az új valóságok első szalonja) és a KlarForm (1951) című kiállításokat követően. A fordulat főszereplője Vasarely.

1947−1954 Belle Isle tengerpartján, majd Gordes-ban (La Vaucluse megye) töltött nyaralásain a fény reflexiójának megfigyelése optikai vizsgálódásra inspirálja, ami megjelenik a Belle Isle- és a Kristály-korszak absztrakt festményein. A párizsi metró csempeburkolatán megfigyelt finom hajszálrepedések ihletik a Denfert-korszak műveit. Belekezd a térlátással, a mélységérzékeléssel kapcsolatos kutatásaiba. Életműve párhuzamosan halad a modern látáskutatással.

1959−1961 Szabadalmaztatja a szín és forma egységén alapuló plasztikai egység című találmányát, amely Plasztikai ABC-je alapjául szolgál. A demokratikus sokszorosítás gondolata értelmezi Planetáris folklór című sorozatát.

1960 és 1963 között Denise Renével két kiállítást rendez Kassák Lajosnak (1887– 1967), és kiadja a Kassák–V. Vasarely szitanyomatalbumot (1961).

1968-ban Vasarely 123 szitanyomatot ajándékoz a budapesti Szépművészeti Múzeumnak. Harmincöt év után először látogat Budapestre.

1969: retrospektív kiállítása nyílik a budapesti Műcsarnokban. A megnyitón jelen van a művész és családja, Denise René, valamint a Galerie Denise Renét tulajdonló családtagok. Felkeresi Bortnyik Sándort.

1969−1977 között nemzetközi hírű művészek (köztük Josef Albers, Jean Arp, Sonia Delaunay, Le Corbusier) huszonhat geometrikus absztrakt és kinetikus művét küldi a Janus Pannonius és a Szépművészeti Múzeumnak. Három festményét a Szépművészeti Múzeumnak adományozza, a Műcsarnok XX. századi magyar származású művészek külföldön című kiállítása alkalmával.

1997. március 15-én, 91 éves korában Victor Vasarely Párizsban hunyt el.

A képek az ITT-HONRÓL-HAZA archívumból valók

Ajánlott Cikkek