Történelem Videók

Zrínyi 2026 – Haderőfejlesztés lépésről lépésre (2. rész)

Sorozatunk előző részét a 2017 elején induló programról 2018 márciusánál fejeztük be, hiszen a magyar Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program keretében olyan számosságú újdonságról tudunk beszámolni, hogy sorozattá nőtte ki magát az egyetlen cikknek szánt írás. A földön fejeztük be az előző részt az MRZR-4 különleges műveleti járművel, most pedig a levegőbe emelkedünk, hiszen elsőként az Airbus H145M helikopterek 2018 júniusi beszerzése következik!       

Borítóképen: Panzerhaubitze 2000 tüzel az ISAF holland kontingenséből Afganisztánban (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: Gerben van Es/Ministerie van Defensie)

Mielőtt még azonban belevágnánk, meg kell jegyeznünk, hogy sok hozzászólás született cikkünk első részéhez, amiben olvasóink jelezték, hogy véleményük szerint igazán lehetne gyorsítani, túl lassúnak találják a tempót. Ezzel mi is egyetértünk, ugyanakkor ne feledjük, hogy Magyarországon sajnos a múlt század ’80-as éveinek közepétől (vagy akár korábbtól…) meglehetősen mostohán bánt a védelmi jellegű kérdésekkel, így most – az akkoritól totálisan eltérő stratégia mentén – „jó” harminc év lemaradását kell pótolni.

Ez pedig nem egyszerű feladat, különösen úgy, hogy ne csak ad hoc pénzköltés legyen a katonai költségvetés célja, hanem effektív fejlesztés, és – ahol csak lehet – kooperációban történő hazai, vagy hazai tulajdonú cégekkel történő gyártás/gyártatás, olyan volumenben és minőségben, ami aztán exportbevételt is hoz. És persze rendszert kell építeni, nem pedig egymástól független egységeket kialakítani! De most nézzük az Airbus helikoptereket!

2018. június: Airbus H145M helikopterek

Szerződéskötés az Airbus Helicopters vállalattal 20 db könnyű többfeladatú H145M helikopter beszerzésére vonatkozóan. A magyar H145M flotta 2021. december 2-án lett teljes. Kiszolgáló-eszközökkel összesen mintegy 105 milliárd forintba került a H145M helikopterek beszerzése és 60 magyar pilótát képeztek ki erre a típusra 2021. decemberéig.

A H145M egy többfeladatú katonai helikopter, amely a civil EC145/H145 helikoptercsalád alapjain nyugszik. A kéthajtóműves helikopter 2 fős személyzetén kívül 9 főt képes szállítani. Az HForce fegyverrendszernek köszönhetően könnyű támadó helikopterként is használható. A Turbomeca Arriel 2E gázturbinák 566 kW (771 LE) teljesítményűek, felszálláskor ez a terhelés 657 kW-ra (894 LE), vészhelyzetben két percig pedig 764 kW-ra (1039 LE), félpercig 788 kW-ra (1072 LE) növelhető. A XXI. századi követelményeknek megfelelően a hajtóművek „double-channel” FADEC (Full Authority Digital Engine Control – teljesen digitális szabályozású motorvezérlő) vezérlésűek.

H145M helikopterek érkeznek Magyarországra
H145M Fegyverzet 3#

2018. december: Airbus H225M helikopter

Szerződéskötés az Airbus Helicopters vállalattal 16db H225M közepes szállító helikopter beszerzésére vonatkozóan. A közepes helikopterek leszállítása 2023 és 2025 között várható.

A H225M (régebbi nevén EC725 Caracal), nagy hatótávolságú taktikai katonai szállító helikopter, melyet az Eurocopter AS532 Cougar helikopterből fejlesztettek ki katonai felhasználásra. Két hajtóműves repülőgép, amely 29 felszerelt katona és két pilóta szállítására képes, a megrendelő igényeitől függően. Két Turbomeca Makila 2A1 gázturbinás hajtóműve egy ötlapátos forgószárnyat és egy négyágú farokrotort forgat. A hajtómű teljesítménye 1970 lóerő, de felszálláskor rövidebb ideig akár 2101 lóerőre is képes. A hajtóműveket két kétcsatornás FADEC rendszer vezérli. A szóban forgó erőforrások javításközi üzemideje 3.500 óra, ami többszörösen jobb, mint a Mi-17-esek hajtóművei esetében.

Airbus H225M – a legjobb „MultiRole” helikopter

2018. december: Leopard 2 harckocsi és PZH2000 önjáró tarack

A Leopard 2 német harckocsi, amelyet az 1970-es évek elején fejlesztettek ki és 1979-ben állítottak szolgálatba. A Bundeswehr fő harckocsitípusa. A Krauss-Maffei-Wegmann cég gyártja. Ezzel a típussal váltották le a korábban rendszeresített Leopard 1-et. Különböző változatai Németország fegyveres erőin kívül más országok hadseregeiben is szolgálatot teljesítenek.

Leopárdok üvöltése

A Leopard 2 ugyanabban az évben került gyártásba, mint a T-72A, azonban attól jelentősen eltérő megközelítéssel tervezték. A német harckocsinál a karbantarthatóságot kiemelt szempontként kezelték. Ennek megfelelően a teljes hajtáslánc (motor, váltó, előtéthajómű, hűtés, segédberendezések) egy darabban kiemelhetőek, ahogy a EMES tűzvezető rendszer, a PERI, a löveg és az egyéb komponensek is. Emiatt könnyen üzemeltethető, megbízható a Leopard 2 és a lengyel tapasztalatok alapján 20%-kal olcsóbb karbantartani, mint a T-72A-t.

Magyar Leopard 2A7+HU harckocsi

A harckocsi fő fegyverzete a Rheinmetall L/44 (a 2A6 változaton L/55) 120 mm-es űrméretű, sima csövű harckocsiágyú, amelyet kétsíkú lövegstabilizátorral láttak el. A Bundeswehr két fő lőszertípust alkalmaz hozzá, a DM-33 KE APFSDS-T leválóköpenyes, űrméret alatti szárnystabilizált páncéltörő lőszert és a DM-12 MZ HEAT-MP-T többcélú, szárnystabilizált kumulatív lőszert. Ezekkel 6000 m-es távolságra lévő célokat is meg tud semmisíteni. A lőszerből összesen 42 db-ot vihet magával. A torony bal oldalán egy ajtót alakítottak ki a lőszer rakodásához.

A japán hadsereg Mitsubishi Type 90 fő harckocsija (MBT) Rheinmetall L44 120 mm-es ágyú, élőtűz

A harckocsi erőforrása egy MTU MB 873 Ka-501 típusú 12 hengeres, 47,6 l-es négyütemű turbófeltöltős dízelmotor, mely 1100 kW (1500 LE) teljesítmény leadására képes 2600 ford/perc fordulaton. Többféle üzemanyag használható hozzá. Végsebessége 68 km/h, békeidőben a csúcssebessége limitált 50 km/h-ig.

A Panzerhaubitze 2000 (magyarul páncélos tarack), röviden PzH 2000, német önjáró tarackágyú. A Krauss-Maffei Wegmann (KMW) konzorcium gyártja és fejleszti tovább a járműveket.

A Magyar Hadsereg pusztító önjáró szörnyetege – Ha feléd céloz, jobb ha menekülsz! – PzH 2000

A járművet egy négyütemű, 8 hengeres MTU 881 Ka–500, később Ka–501 típusú dízelmotor hajtja, ami a test bal első részében került elhelyezésre. Teljesítménye 736 kW (986 LE), fajlagos teljesítménye 17,83 LE/t. A motorhoz egy négysebességes Renk HSWL 284 C típusú sebességváltó van kapcsolva. Noha a jármű meglehetősen nehéz, a hajtáslánc mégis nagy mozgékonyságot biztosít neki. Országúton 60 km/h, terepen 45 km/h a csúcssebessége. Hatótávolsága eléri a 420 km-t.

PzH 2000 tarack belülről és kívülről

A jármű elsődleges fegyverzete egy huzagolt csövű, belül keménykrómozott 155 mm űrméretű, 52-es űrmérethosszú (L/52) tarackágyú, amit a Rheinmetall gyárt (csőhossz 8,06 m). A cső belsejét a kisebb súrlódási ellenállás és csőkopás, valamint a hosszabb élettartam elérése miatt krómozzák. Élettartama ezen kialakítások miatt 2000 lövés. A cső torony felőli részére egy füstgázelszívó hengert, a cső szájára pedig egy kombinált, nagy hatásfokú csőszájféket szerkesztettek.

2018. december: SAMOC légvédelmi rakéta irányítóközpont

A Honvédség megrendelte az Airbus által kifejlesztett légvédelmi irányítóközpontot, amelyet a német Luftwaffe is használ. 2021 augusztusában a győri légvédelmi rakétaezred laktanyájában átadásra került a SAMOC „irodai környezetben” üzemelő rendszere. A rendszernek több fix és mobil (konténeres) alkalmazása lesz.

Magyar Légierő fejlesztése

Sorozatunk második része, és 2018 végére értünk. Ez az év is hozott igencsak sok újdonságot, és olyan fejlesztéseket, amelyek olyan képességek terén történtek, ahol égetően fontos volt a beszerzés! Figyelem, ezzel még koránt sincs vége a sorozatnak, hiszen 2019 és 2022 között is komoly bejelentéseket hallhattunk. A következő részben tehát jön a folytatás!

Ajánlott Cikkek