Hírek Történelem Videók

Zrínyi 2026 – Haderőfejlesztés lépésről lépésre (1. rész)

„A költségvetésünk majdnem háromnegyedét a bérek viszik el, pedig 2002-ben volt az utolsó fizetésemelésünk” – mondta 2014-ben egy műszakis, aki korábban MiG-29-eseket, majd Gripeneket is szerelt. Jól mutatja az akkori helyzetet, hogy az akkori hírek szerint Magyarország katonai képességei soha nem látott szintre süllyedtek. A költségvetés – mint a fenti mondat is mutatja – legnagyobb részét a bérek adták, fejlesztés nemigen volt, a hivatalosan 25.000-es létszámú Magyar Honvédségnél pedig mindössze ebből legjobb esetben is 4-5.000 volt az olyan katona, aki fegyveres szolgálatra alkalmas, és harcoló alakulathoz volt beosztva…

Borítóképen: A Magyar Légierő Az Airbus A319-100 repülése a Duna felett (forrás: commons.wikimedia.org, szerző: 25fok)

Mára nagyot változott a helyzet, mind az állomány, mind a felszerelés tekintetében. Elindult a kadétképzés, melyhez immár 77 középiskola csatlakozott. A valamikori Magyar Néphadsereg 150.000 létszáma persze nem tartható, de az már végképp nem szolgálta a haza érdekeit, hogy 2010-re 20.000 körülire csökkent a Magyar Honvédség, és mindössze 17 önkéntes tartalékost tartottak számon… Mára jelentős bővülés van, hiszen Benkő Tibor honvédelmi miniszter a következőképpen határozta meg a szükséges létszámot:

„Meggyőződésünk, hogy a jelenlegi helyzetben most mintegy 30 ezer aktív katonára van szükség, 7-8 ezer honvédelmi alkalmazottra és legalább 20 ezer önkéntes tartalékos katonára. Ebből indulunk ki, erre építettük rá a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Programot”

Ez a létszám nem teljesíthetetlen, de természetesen minden pénzbe kerül, ehhez pedig minden segítséget megad a Zrínyi Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program. A program egy komplex fejlesztési tervre épül, nem olyan ad hoc intézkedések halmaza, ami már jó ideje jellemezte a magyar védelmifejlesztéseket, amik jobbára csak arra voltak elegendőek, hogy lassan kivérezzen a Magyar Honvédség… Nézzük tehát, milyen beszerzések, fejlesztések történtek a program 2017-es indítása óta!

Nagyot változott a világ, hiszen a 2016-ig a GDP 1%-a alatti szintről 2022- ben immár a GDP 1,7%-ára emelkedik a honvédelmi költségvetés, a 2010-es 308,1 milliárd forintról 20220-re 1.003 milliárdra növekedve. Ez persze nem a teljes védelmi keret, hiszen jelentős magánbefektetések is folynak a védelmi szektorban.

Ezekről is szó lesz a következőkben!

2016. augusztus: 2015M gyakorló ruha

A pályázat győztese, Léber Barbara filozófiája szerint a kényelmes és divatos egyenruha nem csak stílust ad, de a mindennapi munkát is hatékonyabbá teszi.

Az újítások között szerepelt az addig megszokott színek megváltoztatása, a légáteresztő bélések, a könnyen mosható, nehezebben gyűrődő anyagok használata, a rendfokozati jelzések gallér helyett váll-lapos viselése, valamint a névtábla, amelyet az anyagok kímélése érdekében mágneses rögzítéssel látnak el az öltözeten. A hölgyek köznapi viseletében új elem a megváltozott női kalap, a férfiak esetében a Bocskai-stílusú sapkát tányérsapka váltja fel.

Megújuló egyenruhák

2017. március: Mistral légvédelmi rakétarendszer korszerűsítése

A Mistral egy infravörös célkövető föld-levegő rakéta, amelyet az európai multinacionális vállalat, az MBDA gyárt. A francia SATCP (Sol-Air À Très Courte Portée) rakétán alapul, fejlesztését 1974-ben kezdték. Első változatát (S1) 1988-ban, majd második változatát (M2) 1997-ben rendszeresítették, majd a 2000-es évek közepétől a M3 változat került gyártásba nagyobb hatótávolsággal és jobb zavarvédelemmel.

A Honvédség M3 rakéták szerzett be MATIS MP3 hőkamerákkal együtt a kis hatótávolságú légvédelmi tűzegységei modernizálásához. Ezzel együtt megkezdődött a radaros MCP tűzvezetési pontok modernizációja is.

Mistral M3

2018. február: Airbus A319

Az Airbus A320 két hajtóműves, egyfolyosós, keskeny törzsű, közepes hatótávolságú utasszállító repülőgép, amelyet az Airbus az 1980-as évek végére fejlesztett ki, konkurenciát állítva elsősorban a Boeing 737-nek és a McDonnell Douglas DC–9 különböző utódtípusainak.

Az A320-as rövidebb, mindössze 33,84 m hosszú variánst a kevéssé terhelt járatok teljesítésére fejlesztette ki a gyártó. Maximum 156 utas szállítására képes 6.700 km hatótávolsággal. A variáns rendelhető modernizált winglettel (vagy szárnyfül, szárnyvégfül), ez esetben 6.900 km-re nő hatótávolság. 1993-ban kezdték meg az üzembe állítását, 2013 decemberéig összesen 1.516 darabot adtak át.

Megérkezett tehát Kecskemétre Honvédség a 2 db Airbus A319-es csapatszállító katonai repülőgépei. A használtan vásárolt repülőgépek várhatóan másfél évtizeden át lesznek szolgálatban.

Airbus A319 beváltott remények
DC-9 – A családapa

2018 február: CZ kézi lőfegyverek

Bejelentik, hogy a cseh CZ fegyvergyárral kötött megállapodás értelmében Magyarországon fogják gyártani licenc alapján a Honvédség kézi fegyvereit. Augusztusban be is mutatták az új kézi fegyvereket: CZ Bren 2 gépkarabélyt, a Scorpion EVO3 géppisztolyokat és CZ P-07 és P-09 pisztolyokat. Ezek váltják szovjet-orosz eredetű kézi lőfegyvereket.

A fegyverek licencgyártása a HM Arzenál Elektromechanikai Zrt. kiskunfélegyházi üzemében történik. 2018 decemberében már 10 ezer új fegyver volt a Honvédség birtokában.

CZ Scorpion EVO 3 bemutató
A CZ-HU BREN 2: Az új magyar gyalogsági támadófegyver

2018. március: MRZR-4 különleges műveleti jármű

2018. márciusában vette át a MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Dandár a Polaris MRZR-4 típusú könnyű műveleti járműveit – „homokfutóit”. Az amerikai Polaris Industries cég által gyártott MRZR 4 egy könnyű terepjáró jármű, amelyet a világ számos különleges alakulata alkalmaz. A 4-6 főt szállítani képes járművekből a Magyar Honvédség 12 darabot szerzett be 2018-ban. Az eszköz bizonyítottan jó hatékonyságú, hiszen az Egyesült Államok hadereje több, mint 2.000 darabot tart állományában.

A 4×4-es hajtásképletű gépet a 3 hengeres 875 köbcentis Polaris Prostar 900, vagy az 1.000 köbcentis Kohler turbó-dízel hajtja fokozatmentes automata váltón keresztül, a teljesítmény 85-90 lóerő, a végsebesség pedig 96 km/h. A hatótáv benzinmotorral 250, a dízellel némileg több.

Polaris MRZR 4: nincs akadály!
Polaris MRZR 4

Ezen a ponton cikkünk sorozattá érik, hiszen ahogy kutakodunk, egyre-másra lelünk rá a Zrínyi 2026 program legkülönbözőbb beszerzéseire, fejlesztéseire, valamint alprogramjaira. Számítottunk rá, hogy nem lesz rövid az írás, de arra – még úgy sem, hogy napi szinten követjük az eseményeket -, hogy ilyen rengeteg mindent találunk!

Sorozatunkat 2018. júniusával folytatjuk, mikoris az Airbus H145M helikopterek beszerzése történt. De jön még más helikopter is, harckocsi, gránátvető, rakétarendszer, különböző harcjárművek, és még sok-sok más!

Úgy látjuk, hogy nem csak terv, hanem el is indult, sőt, működik a program, ami jó alap lesz a modern hadsereg megteremtése felé. Mert bizony a fejlesztés folyamatosságot követel, de a hazai védelmi ipar fejlesztésére is igen komoly hangsúlyt fektet a kormány, ami biztató mind az idei, mind a 2026 utáni folytatást tekintve!

Ajánlott Cikkek