Magyarság Történelem

A magyar ipar remekei: Ikarus 306? Az meg mi?

„Hétezerötszáz kilométeres utat tettek meg az Ikarus 306-ossal Molnár Lajos és Pénzes Pál, az Ikarus gyár dolgozói. Felkeresték a zágrábi vásárt, majd a dalmát tengerpartot érintve Belgrádon keresztül Szófiába mentek. Utána Bukarestet látogatták meg. A 306-os busz nagy sikert aratott a bemutatókon” – írta az Autó-Motor 1959. január 1.-i száma.

Borítóképen: Még IK 31 L névvel a homlokfalon, de már Egyiptom felirattal – Ikarus 306

Az Ikarusnál alkalmazott számok a típusneveket tekintve nem mindig átláthatók, néha elég nehéz aligazodni, de ezúttal segít az első szám, amit nem mástól vett át ez a típus, mint a valamikori IK 30-astól, helyesebben az abból létrehozott IK 31-estől “örökölt”, ami voltaképpen egy IK 30-as, de hosszában és széltében is megnövelték, hiszen már rendelkezésre állt egy erősebb motor is, így a méretnövekedésből adódó nagyobb súly már kevésbé okozott olyan nagy problémát, mint korábban:

Bár a fent becsatolt cikkben az indonéziai exportra készült változatról van szó, a típustörténetet is bemutatjuk, így látható, hogyan lett az IK 30-ból az IK 31. És akkor most újfent egy olyan gép következik, amit Magyarországon aligha láthattak sokan, ugyanis…

A 46 darab, amit a 306-os típusmegjelöléssel készítettek, mind Egyiptomba került!

Ikarus 31L, 1958

Ebben az időben az Ikarus termékpalettáján három típus is volt, melyet helyközi viszonylatokon is lehetett alkalmazni; ott volt az Ikarus 55 (ami inkább távolsági volt), készülőben volt – már próbán volt! – a 630-as is, de Egyiptomba – feltehetően az ottani igények okán – mégis az IK 306 lett a befutó! 1958-at írunk. És nem kizárt, hogy a lenti filmhíradóban megidézett látogatáson született megállapodás a két ország között az Ikarus újabb szállítmányáról:

Mit kell róla tudni? Az IK 31-hez képest még szélesebb (+8 cm), még hosszabb (+59,5 cm) – erre utal a prototípus IK 31L neve is! -, és csak ~21 centiméterrel volt rövidebb, mint a 630-as, miközben szélességük azonos volt!

Az azonos időben fejlesztett testvérmodell – a távolsági 305 (mindössze egyetlen példányban készült)

Nem véletlen, hogy az egyiptomi szállítmányon kívül nem készült több IK 306, ugyanis a 630 erősebb, mozgékonyabb volt. Azt nem nagyon lehetett rámondani, hogy modernebb is, hiszen az, és annak „őse”, az IK 60 bizonyos szempontból még maradibb is volt alvázas kialakításával.

Ennek okán az afrikai bemutató útra ugyan még elvitték a 311-est – annak terepképessége méretei okán talán jobbak voltak -, de az IK 306 helyett már az IK 630-assal teljesítették a még ma is szinte hihetetlen túrát:

Ezzel együtt az Ikarus megint bizonyított, a 306-os is bevált, és az egyiptomi kapcsolat továbbra is fennmaradt, ami akkoriban a dollár-elszámolás okán országos gazdasági érdek is volt, és nem kizárólag az Ikarus ügye!

Ajánlott Cikkek